Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z funduszu (...)

Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z funduszu unijnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Tworzymy muzeum? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Tworzymy muzeum?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie projektu ?Tworzymy muzeum? ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który będzie kontynuacją realizowanego w latach 2007-2008 projektu ?Opracowanie koncepcji muzeum?. Celem przedmiotowego projektu będzie ocalenie, zachowanie i częściowa odbudowa lokalnego dziedzictwa kulturowego, jego symboli, poprawa warunków do ochrony i zachowania obiektów o znaczeniu symbolicznym dla terenu gminy (tabor kolejowy wykorzystywany niegdyś na tych terenach), poprawa warunków dla lepszego i bardziej profesjonalnego oferowania, jak również do korzystania z atrakcji tutejszych walorów turystyki kulturowej. Dodatkowo realizowanym celem będzie podnoszenie świadomości lokalnej, aktywizacja mieszkańców, budowa kapitału społecznego na obszarze funkcjonowania lokalnej grupy działania.

Stowarzyszenie nie jest ?płatnikiem? podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą na podstawie ?wniosku beneficjenta o płatność?. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczony w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy.

Planowana dotacja służyć będzie sfinansowaniu wydatków kwalifikowanych np.: wykonanie projektu oświetlenia terenu muzeum, wykonanie projektu monitoringu terenu muzeum, remont torowiska dla celów przygotowania ekspozycji zewnętrznej oraz związanych z działalnością promocyjną, informacyjną i poligraficzną. Wyżej wymienione wydatki objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przy realizacji projektu dofinansowywanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług, uiszczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał, tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Stowarzyszenie, analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny, stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług, uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Należy dodać, że do dnia 31 grudnia 2009 r., powyższą kwestię regulowało analogicznie w rozdziale 10 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), oraz § 8 ust. 3 i 4.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dofinansowanie, o które się ubiega będzie przeznaczone na tworzenie muzeum kolejnictwa, będącego kontynuacją wcześniej realizowanego przez Stowarzyszenie projektu opracowania koncepcji muzeum kolejnictwa. Poniesione na wskazany we wniosku cel wydatki nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż). Realizacja projektu będzie polegała m. in. na wykonaniu projektu oświetlenia i monitoringu terenu muzeum, a także na remoncie torowiska dla celów przygotowania ekspozycji zewnętrznej oraz działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że o ile ? jak wynika z wniosku ? zakupione towary i usługi na potrzeby tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące tworzenia muzeum kolejnictwa. Ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie będzie także przysługiwało prawo do odzyskania tego podatku, gdyż dofinansowanie - o które ubiega się Stowarzyszenie ? nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika