Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego m.in. na zwiększeniu (...)

Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego m.in. na zwiększeniu rozpoznawalności regionu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pt. ?K??? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 7 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pt. ?K??.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Urząd Marszałkowski, na podstawie uchwały o dofinansowanie Zarządu Województwa z dnia 30 grudnia 2009 r. z późn. zm., Oś priorytetowa 2 - Turystyka, Działania 2.2 Promocja województwa i jego oferty turystycznej, realizuje projekt pt. ?K?? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt ten został dofinansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w 15% z budżetu Samorządu Województwa. W ramach wskazanej wyżej uchwały, podatek od towarów i usług był kosztem kwalifikowanym. Projekt ten jest projektem promocyjnym. Jego kluczowe założenia oparto na zwiększeniu rozpoznawalności regionu, utrwaleniu świadomości o jego atrakcyjności turystycznej, zintensyfikowaniu zainteresowania przyjazdem do regionu, a także uzupełnieniu wiedzy o regionalnych produktach turystycznych oraz zbudowaniu marki turystycznej regionu na nowych obszarach oddziaływania. Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie efektywnej kampanii promocji turystycznej województwa, której elementami są: kampania medialno-wizualna, stoiska targowe, wizyty studyjne, prezentacje, wydawnictwa, konferencje, materiały promocyjne. Powyższe działania przełożą się m.in. na poprawę konkurencyjnej pozycji regionu na rynkach zagranicznych oraz wzrost jego atrakcyjności turystycznej. Aby osiągnąć zakładane rezultaty wykonano działania zaplanowane w harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu. Do końca października b.r. została zakończona kampania medialno-wizualna. Następnie będzie przeprowadzony II etap badania ewaluacyjnego, którego celem jest uzyskanie obiektywnej oceny dotyczącej rozpoznawalności wizerunku turystycznego regionu wśród jego mieszkańców oraz potencjalnych turystów rynku krajowego i zagranicznego (Niemcy, Litwa, Czechy, Słowacja, Ukraina, Belgia) po zakończeniu ww. kampanii. Po zrealizowaniu projektu zostanie zorganizowana ?konferencja zakończeniowa? prezentująca wykonane działania. Faktury VAT z tytułu nabywania towarów lub usług wystawiano na Urząd Marszałkowski, który był ich ?płatnikiem?. W tym celu otworzono odrębny rachunek bankowy. Województwo jako Beneficjent nie dążyło do odzyskania podatku od towarów i usług. Poczynione w ramach projektu zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Województwo jako Beneficjent ww. projektu, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w jakikolwiek sposób?


Zdaniem Wnioskodawcy, jako Beneficjent realizujący ww. projekt nie może w żaden sposób odzyskać podatku i nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w związku z realizacją ww. projektu Województwu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, skoro dokonane zakupy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje mu również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie stanowią środków wskazanych w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika