Stawki podatku obowiązujące dla świadczonych usług i dostawy towarów oraz sposób dokumentowania (...)

Stawki podatku obowiązujące dla świadczonych usług i dostawy towarów oraz sposób dokumentowania tych czynności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2013 r. (data wpływu 12 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług i dostawy towarów oraz sposobu dokumentowania tych czynności - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług i dostawy towarów oraz sposobu dokumentowania tych czynności.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest Zespołem - jednostką budżetową. Od dnia 1 kwietnia 2007 r. jest ?płatnikiem? podatku od towarów i usług (stołówka szkolna). W Jego skład wchodzą: szkoła podstawowa, gimnazjum, przedszkole, szkoła zawodowa i technikum informatyczne. W 2011 r. Gmina podpisała umowę użyczenia. Przedmiotem umowy jest użytkowanie pomieszczeń szkoły w miejscowości K.M., gdzie znajdują się szkoły zawodowe Wnioskodawcy. Użytkownikiem tych pomieszczeń jest izba rzemieślnicza. Izba zobowiązuje się wykorzystywać przedmiot użyczenia w celu prowadzenia działalności oświatowej i prowadzenia szkoły albo zespołu szkół. W § 6 pkt 3 umowy i aneksie do niej zapisane jest, że od 1 stycznia 2013 r. koszty utrzymania budynku będą ponoszone wspólnie, proporcjonalnie do liczby uczniów, którzy będą pobierać naukę w szkole prowadzonej przez Wnioskodawcę i w szkole prowadzonej przez izbę. Zawarta umowa nakłada na izbę obowiązek partycypowania w kosztach utrzymania budynku szkoły takich jak: energia elektryczna, zimna woda (PKWiU 37.00.0) i ścieki (PKWiU 36.00.20.0), usług grzewczych, w tym zakupu opału, wywozu odpadów (PKWiU 38.11.21), usług telekomunikacyjnych, usług kominiarskich, usług przeciwpożarowych, usług transportowych (dowóz posiłków do internatu) (PKWiU 10.82.1), opłat za korzystanie ze środowiska na podstawie ustawy Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2008 r. nr 25, poz. 150 ze zm.), materiałów biurowych, usług pocztowych (przesyłki pocztowe i znaczki pocztowe), materiałów budowlanych związanych z bieżącymi naprawami i konserwacją, usług sanitarnych, środków czystości, materiałów i usług informatycznych. Izba zostanie obciążona kosztami nabycia ww. towarów i usług bez jakichkolwiek narzutów. Obecnie wszystkie umowy z dostawcami towarów i usług zawarte są przez Wnioskodawcę w Jego imieniu i na Jego rzecz, gdyż to On ponosi koszty. Wnioskodawca nie jest w stanie wykazać, ile wymienionych towarów i usług jest zużywanych przez izbę rzemieślniczą, w związku z tym jest to rozliczane w proporcji na uczniów Jego szkoły i izby. W szkole jest jeden sekretariat, który obsługuje wszystkie szkoły. Uczniowie izby korzystają z wszystkich pomieszczeń w budynku i nie mają przypisanych gabinetów lekcyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Jakim dokumentem należy obciążyć izbę: refakturą, czy fakturą VAT?
  2. Jaki będzie podatek, jeżeli będzie to faktura VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, obciążenie izby przedmiotowymi kosztami powinno zostać udokumentowane fakturą, a media powinny być refakturowane. Stawka podatku od towarów i usług powinna być następująca:


  • energii elektrycznej 23%,
  • usług grzewczych, w tym opału 23%,
  • zimnej wody i ścieków 8%,
    wywozu odpadów 8%,
  • usług telekomunikacyjnych 23%,
  • usług kominiarskich 23%,
  • usług transportu (dowóz posiłków do internatu) 8%,
  • materiałów budowlanych 23%,
  • materiałów biurowych 23%
  • usług sanitarnych 23%,
  • środków czystości 23%,
  • materiałów i usług informatycznych 23%,
  • usług pocztowych (przesyłki pocztowe i znaczki pocztowe) zw,
  • opłaty za korzystanie ze środowiska zw.





W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami ? na podstawie art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z powyższego przepisu wynika, że podmiot świadczący (sprzedający) usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem celem obciążenia kosztami podmiotu, który faktycznie korzystał z usługi, jest odsprzedaż tej usługi przez podmiot uczestniczący pośrednio w świadczeniu, pomimo że pośrednik usługi nie wykonał. Przenoszenie kosztów jest więc świadczeniem pomiędzy podmiotem pośredniczącym między właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi, a więc kiedy podatnik nabywa usługę, a następnie odsprzedaje ją w takiej samej formie swojemu kontrahentowi.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku tym:


  • w poz.

    140 ? wskazano ?Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych? - PKWiU 36.00.20.0,
  • w poz. 142 ? wskazano ?Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków? - PKWiU ex 37,
  • w poz. 144 ? wskazano ?Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu? ? PKWiU 38.11.1.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Zgodnie z ust. 1 pkt 17 ww. artykułu, zwalnia się od podatku powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Stosownie do treści art. 106 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową, a od dnia 1 kwietnia 2007 r. podatnikiem podatku od towarów i usług. W Jego skład wchodzą: szkoła podstawowa, gimnazjum, przedszkole, szkoła zawodowa i technikum informatyczne. W 2011 r. Gmina podpisała umowę użyczenia. Przedmiotem umowy jest użytkowanie pomieszczeń szkoły, gdzie znajdują się szkoły zawodowe. Użytkownikiem tych pomieszczeń jest izba rzemieślnicza, która prowadzi działalność oświatową i szkołę. Zgodnie z umową i aneksem do niej, od dnia 1 stycznia 2013 r. koszty utrzymania budynku będą ponoszone wspólnie, proporcjonalnie do liczby uczniów, którzy będą pobierać naukę w szkole prowadzonej przez Wnioskodawcę i w szkole prowadzonej przez izbę. Zawarta umowa nakłada na izbę obowiązek partycypowania w kosztach takich jak: energia elektryczna, zimna woda (PKWiU 37.00.0) i ścieki (PKWiU 36.00.20.0), usługi grzewcze, w tym zakup opału, wywóz odpadów (PKWiU 38.11.21), usługi telekomunikacyjne, kominiarskie, przeciwpożarowe, usługi transportu (dowóz posiłków do internatu) PKWiU 10.82.1, opłata za korzystanie ze środowiska na podstawie ustawy Prawo Ochrony Środowiska, materiały biurowe, usługi pocztowe (przesyłki pocztowe i znaczki pocztowe), materiały budowlane związane z bieżącymi naprawami i konserwacją, usługi sanitarne, środków czystości, materiałów i usług informatycznych. Izba zostanie obciążona kosztami nabycia ww. towarów i usług bez jakichkolwiek narzutów. Obecnie wszystkie umowy zawarte przez Wnioskodawcę z dostawcami towarów i usług są we Jego imieniu i na Jego rzecz, gdyż to on ponosi koszty.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z tym, iż Wnioskodawca nabywa towary i usługi we własnym imieniu i częściowo na rzecz izby dokonując odsprzedaży, zwrot poniesionych kosztów (za wyjątkiem opłaty za korzystanie ze środowiska), stanowi świadczenie wzajemne, tj. wynagrodzenie za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, czynności te powinny zostać udokumentowane fakturami VAT. Z uwagi na fakt, iż opłata za korzystanie ze środowiska nie jest żadną z czynności określonych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu.


Biorąc pod uwagę powołane wyżej regulacje prawne dotyczące zwolnienia od podatku oraz stawek podatku należy stwierdzić, że:


  • dostawa znaczków pocztowych, korzysta ? jak słusznie wskazał Wnioskodawca ? ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,
  • dostawa zimnej wody (PKWiU 37.00.0), odprowadzanie ścieków (PKWiU 36.00.20.0) oraz wywóz odpadów (PKWiU 38.11.21) podlegają opodatkowaniu ? jak słusznie wskazał Wnioskodawca ? 8% stawką podatku, w oparciu o art. art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i odpowiednio pozycjami 140, 142 i 144 załącznika nr 3,
  • dostawa energii elektrycznej, usługi grzewcze, usługi telekomunikacyjne, kominiarskie, przeciwpożarowe, dostawa materiałów biurowych, materiałów budowlanych związanych z bieżącymi naprawami i konserwacją, usługi sanitarne, dostawa środków czystości, materiałów i usług informatycznych, z uwagi na fakt, że nie są objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, podlegają opodatkowaniu jak słusznie wskazał Wnioskodawca - 23% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy,
  • usługi pocztowe dotyczące przesyłek pocztowych ? wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy ? są opodatkowane ww. stawką w związku z tym, iż Wnioskodawca nie jest operatorem świadczącym powszechne usługi pocztowe, a czynności te nie są objęte zwolnieniem ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie,
  • usługi dowozu (transportu) posiłków ? wbrew stanowisku Wnioskodawcy - również podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku, gdyż przedmiotowe czynności nie są objęte zwolnieniem ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie,


Mając na uwadze powyższe, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m. in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o grupowania statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę, przy założeniu, że podane klasyfikacje są prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika