Wyłączenie od opodatkowania sprzedaży działek gruntu.

Wyłączenie od opodatkowania sprzedaży działek gruntu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 22 stycznia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntu ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntu.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W 2003 r. została zakupiona ziemia rolna (2,8 ha). Planowano utworzyć gospodarstwo produkcyjne rybek akwariowych, które jest typową działalnością rolniczą. Zamierzano postawienie następujących budynków: produkcyjnego, gospodarczego, socjalnego oraz mieszkalnego. W 2008 r. wystąpiono do Urzędu Gminy o zawarcie umowy na wykonanie sieci wodociągowej dla celów działalności rolniczej w zakresie specjalistycznej produkcji akwarystycznej oraz dla celów prowadzenia gospodarstwa rolnego. Pomimo pisemnego zapewnienia o dostarczeniu odpowiedniej ilości wody do prowadzenia gospodarstwa rolnego od ?W.? (Wodociągi) i pomimo trzykrotnej deklaracji wybudowania z własnych środków wodociągu, Gmina zajęła stanowisko odmowne, uzasadniając to brakiem możliwości zapewnienia odbioru ścieków. Jednocześnie powołała przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z tym rozporządzeniem, zbiorniki na nieczystości ciekłe mogą być stosowane tylko na działkach budowlanych, natomiast tereny te nie stanowią działek budowlanych. W 2009 r. wystąpił Pan o warunki zabudowy dla 2 domów jednorodzinnych i je otrzymał. W obecnej sytuacji prawnej uzyskane warunki zabudowy były potrzebne jedynie w celu wyodrębnienia mniejszych działek (ze względu na fakt, że są to tereny rolnicze). Zmiana sytuacji życiowej oraz brak środków finansowych niezbędnych do życia, spowodowała konieczność zbycia przedmiotowych działek. W późniejszym czasie planuje się dalszy podział na kolejnych 25 działek, które będą sprzedawane w celu zaspokojenia potrzeb materialnych. Ziemia nie została nabyta w celu dalszej odsprzedaży. Została zakupiona jako ziemia rolna, w celu prowadzenia typowego gospodarstwa rolnego (produkcja rybek). Na chwilę obecną nie planuje Pan dokonywać innych czynności mających na celu przygotowanie przedmiotowych gruntów do sprzedaży. Jednakże z uwagi na fakt, iż aby dokonać podziału następnych działek (w celu ułatwienia sprzedaży) należy uzyskać warunki zabudowy, zgodnie z którymi należy zobowiązać się do podłączenia mediów albo zapewnić możliwość ich podłączenia. Nie planuje Pan podłączenia mediów. Trudno przewidzieć, jakie warunki trzeba będzie spełnić, żeby dokonać sprzedaży działki. Możliwe, że doprowadzenie podstawowych mediów będzie warunkiem sprzedaży kolejnej działki. Na pewno nie ma Pan w planach typowego uzbrajania terenu ? tworzenia całej infrastruktury. Do sprzedaży działki będą oferowane poprzez ogłoszenia w internecie i wśród znajomych. Do tej pory nie dokonywał zbycia nieruchomości. Nie posiada Pan innych nieruchomości. Jedyne transakcje sprzedaży jakie są planowane, to sprzedaż gruntu zakupionego do działalności rolniczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku ze sprzedażą działek stanie się Pan podatnikiem podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie stanie się nim sprzedając przedmiotowe działki. Pana zdaniem, jak wskazuje orzecznictwo, zarówno krajowe jak i unijne, nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług. Stwierdził Pan, że wskazał na to skład siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku z dnia 29 października 2007 r. sygn. akt I FPS 3/2007, po czym zacytował jego fragment. Podniósł, że podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 29 grudnia 2009 r. znak ILPP1/443-819/08/09-S/MT, która została wydana z uwzględnieniem wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Wrocławiu z dnia 13 maja 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 274/09. Powołując fragment wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjny we Wrocławiu z dnia 26 stycznia 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 1688/06 stwierdził Pan, że sprzedaż majątku osobistego, nawet kilkukrotna, który nie został nabyty w celu odsprzedaży, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie. W ww. orzeczeniu Sąd podziela stanowisko wyrażone w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 6 września 2006 r. sygn. akt I SA/Wr 1254/05, jak też w Leksykonie VAT J. Zubrzyckiego. Stwierdził Pan, cytując fragmenty tych pism, że podobnie wypowiedział się Urząd Skarbowy w Legnicy w informacji z dnia 3 stycznia 2005 r. znak PP/443-224/04 oraz Pierwszy Urzędu Skarbowy w Poznaniu w postanowieniu z dnia 28 lutego 2005 r. znak PP-1-005/41/05.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Według art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964, Nr 16, poz. 93 ze zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

W myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takie czynności wielokrotnie, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług ? w świetle powyższych przepisów ? jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie ? musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że osoba fizyczna nieprowadząca regularnej, czy zorganizowanej działalności gospodarczej, dokonująca jednorazowej lub okazjonalnych transakcji, nie występuje w charakterze podatnika od towarów i usług. Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego (np. działek gruntu), a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż w 2003 r. nabył Pan ziemię rolną (2,8 ha) planując utworzenie gospodarstwa produkcyjnego rybek akwariowych, które jest typową działalnością rolniczą. Planował postawienie budynków: produkcyjnego, gospodarczego, socjalnego oraz mieszkalnego. Z uwagi na brak możliwości wybudowania sieci wodociągowej działalność nie została podjęta. W 2009 r. wystąpił Pan o warunki zabudowy dla 2 domów jednorodzinnych i je otrzymał. W obecnej sytuacji prawnej uzyskane warunki zabudowy były potrzebne jedynie w celu wyodrębnienia mniejszych działek (ze względu na fakt, że są to tereny rolnicze). Zmiana sytuacji życiowej oraz brak środków finansowych niezbędnych do życia, spowodowała konieczność zbycia przedmiotowych działek. W późniejszym czasie planuje Pan dalszy podział, na kolejnych 25 działek, które będą sprzedawane w celu zaspokojenia potrzeb materialnych. Ziemia nie została nabyta w celu dalszej odsprzedaży. Na chwilę obecną nie planuje Pan dokonywać innych czynności mających na celu przygotowanie przedmiotowych gruntów do sprzedaży. Jednakże z uwagi na fakt, że aby dokonać podziału następnych działek (w celu ułatwienia sprzedaży) należy uzyskać warunki zabudowy, zgodnie z którymi należy zobowiązać się do podłączenia mediów albo zapewnić możliwość ich podłączenia. Nie planuje pan podłączenia mediów. Stwierdził Pan, że trudno przewidzieć, jakie warunki trzeba będzie spełnić, żeby dokonać sprzedaży działki. Możliwe, że doprowadzenie podstawowych mediów będzie warunkiem sprzedaży kolejnej działki. Na pewno nie ma Pan w planach typowego uzbrajania terenu ? tworzenia całej infrastruktury. W celu sprzedaży działki będą oferowane poprzez ogłoszenia w internecie i wśród znajomych. Do tej pory nie dokonywał Pan zbycia nieruchomości. Jedyne transakcje sprzedaży jakie są planowane, to sprzedaż gruntu zakupionego do działalności rolniczej. Nie posiada Pan innych nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych regulacji stwierdzić należy, że mimo, iż grunty spełniają definicję towarów zawartą z art. 2 pkt 6 ustawy, z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, aby dokonując sprzedaży działek gruntu, działał Pan w charakterze handlowca. Co prawda przedmiotowy grunt został nabyty w celu utworzenia gospodarstwa produkcyjnego rybek akwariowych, jednakże z przyczyn niezależnych od Pana działalność ta nie została podjęta. Skoro poza podziałem i wystąpieniem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, nie wykonał Pan innych czynności mających na celu przygotowanie gruntu do sprzedaży, to zakładając ? zgodnie z oświadczeniem złożonym w uzupełnieniu wniosku ? że nie zamierza podejmować innych czynności mających na celu przygotowanie działek do sprzedaży, należy stwierdzić, iż powyższe wyklucza handlowy cel transakcji. W konsekwencji sprzedając ww. działki będzie Pan korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Taka czynność sprzedaży oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe [w tym wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby (C-180/10) i Emilian Kuć, Halina Jeziorska-Kuć (C-181/10)] - że sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby uznać Pana za podatnika tego podatku.

Podkreślić należy, iż powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjny, np. NSA z dnia 14 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FSK 1453/11), z dnia 13 kwietnia 2012 r. (sygn. akt I FSK 890/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.

Z powyższych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną), a ponieważ w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze zbiorem tych zorganizowanych działań oraz przyjmując, iż działania Pana nie przybiorą takiego charakteru, planowana sprzedaż działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku stan zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika