Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ???.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest stowarzyszeniem z osobowością prawną, organizacją pożytku publicznego, non-profit, działającym na rzecz osób z niepełnosprawnością umysłową i ich rodzin. Główne obszary działalności statutowej to oświata i rehabilitacja realizowane ze środków pozyskiwanych z dotacji oświatowej oraz innych źródeł wsparcia, w tym z PFRON.

W ramach swojej działalności statutowej wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust.1 ustawy, nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Stowarzyszeniu przyznano wsparcie ze środków Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013? z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego na realizację zadania pn. ???. Projekt zakłada zorganizowanie koła komputerowego dla młodzieży z dysfunkcją intelektualną poprzez zakup wyposażenia sali komputerowej, tj. dostosowanego sprzętu komputerowego z oprogramowaniem i niezbędnym osprzętem wraz z adaptacją pomieszczenia polegającą na drobnym remoncie i odświeżeniu. Dokonane w związku z realizacją zadania zakupy materiałów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Beneficjenci ostateczni będą korzystać z kółka nieodpłatnie.

Zgodnie z zasadami rozliczania projektów, do kosztów kwalifikowanych można zaliczyć podatek od towarów i usług zawarty w cenie towarów i usług, pod warunkiem, że nie może on być w żaden sposób odzyskany.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie może odzyskać z urzędu skarbowego podatek od towarów i usług uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją ww. działania?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. Stowarzyszenie ponownie wskazało, że zgodnie ze statutem prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wsparcie przyznane w związku z realizacją zadania ze środków Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013? z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego przeznaczy na zakup materiałów i usług, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a beneficjenci ostateczni będą korzystać z nich (kółka) nieodpłatnie.

Stwierdziło, że biorąc powyższe pod uwagę, ponieważ nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 88 ust. 4 ustawy), a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ustawy), to nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Oznacza to, że nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług, ale może zaliczyć go do kosztów kwalifikowanych projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, nie będące czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt polegający na zorganizowaniu koła komputerowego dla młodzieży z dysfunkcją intelektualną. Dokonane zakupy w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (beneficjenci będą korzystać z koła nieodpłatnie).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika