Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 2 lutego 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Dnia 2 listopada 2011 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowaniu projektu w ramach Osi Priorytetowej 6 ? ?Środowisko przyrodnicze?, Działanie 6.1 ??Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska?, Poddziałanie 6.1.2 ? ?Gospodarka wodno-ściekowa? Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 z Funduszem Ochrony Środowiska (instytucja pośrednicząca). Inwestorem i beneficjentem projektu jest Gmina, a prace są udokumentowane przez wykonawców fakturami VAT. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego bezpośrednio i całkowicie odpowiedzialną za prawidłowy przebieg i realizację przedmiotowego projektu oraz przestrzeganie procedur, harmonogramu i realizacji prac związanych z przedsięwzięciem. Po zakończeniu zadania Gmina stanie się właścicielem inwestycji finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast sieć wodociągowa i kanalizacyjna z urządzeniami wybudowanymi zgodnie z projektem zostanie, jako środek trwały, przekazana do eksploatacji, na okres co najmniej 5 lat od chwili zakończenia inwestycji, Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Przedsiębiorstwo jest jednostką organizacyjną Gminy, ze 100% udziałem majątku będącego własnością Gminy. Wykonuje w imieniu Gminy zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu, w żadnym zakresie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi. Po ukończeniu wyżej wymienionej inwestycji Gmina w oparciu o ten projekt, nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z zaistniałym stanem faktycznym, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania, ze względu na fakt, że nie występują po stronie Gminy, jako podatnika podatku od towarów i usług, czynności opodatkowane, do których wykorzystywana byłaby wybudowana infrastruktura wodno-ściekowa. Po powołaniu treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 73, poz. 392 ze zm.), oraz treści art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wskazała, że biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane usługi związane z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług związanych z realizacją zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina podpisała umowę o dofinansowaniu realizowanego projektu, polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Będąc inwestorem i beneficjentem projektu jest całkowicie odpowiedzialna za prawidłowy przebieg i realizację prac związanych z przedsięwzięciem. Po zakończeniu zadania Gmina stanie się właścicielem inwestycji, natomiast sieć wodociągowa i kanalizacyjna z urządzeniami zostanie przekazana do eksploatacji Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Podmiot ten wykonuje w imieniu Gminy zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi (Gmina nie będzie zawierała w tym zakresie umów cywilnoprawnych).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że skoro ? jak wynika z treści wniosku ? efekty realizowanego projektu nie będą służyły Gminie do czynności opodatkowanych, nie będzie przysługiwało Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z tym projektem.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika