Czy na otrzymane w przyszłości premie pieniężne Spółka może nie wystawiać faktury VAT i nie ujmować (...)
Czy na otrzymane w przyszłości premie pieniężne Spółka może nie wystawiać faktury VAT i nie ujmować premii w deklaracji VAT?7?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów ? uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 września 2008 r. sygn. akt I SA/Wa 1007/08 (data wpływu 9 marca 2010 r.) ? po ponownej analizie przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka ma zawarte umowy handlowe (dystrybucyjne), w wyniku realizacji których, tj:
- uzyskania odpowiednio ustalonego poziomu sprzedaży,
- uzyskania określonej wielkości zakupów towarów oferowanych przez dostawców,
- terminowych płatności
otrzymuje premie pieniężne (bonusy).
Premia wypłacana jest przez sprzedawcę i ma ścisły związek z pułapem obrotów. Do chwili obecnej zgodnie z interpretacją Naczelnika US, zmienioną w wyniku wyjaśnienia Ministra Finansów nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 z dnia 30 grudnia 2004 r. Spółka wystawiała za należne premie (bonusy) faktury VAT i ujmowała je w deklaracji VAT?7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy na otrzymane w przyszłości premie pieniężne Spółka może nie wystawiać faktury VAT i nie ujmować premii w deklaracji VAT-7...
Zdaniem Spółki, stan faktyczny w jakim otrzymuje premie pieniężne jest identyczny z tym, w jakim NSA w Warszawie wydał wyrok sygn. akt I FSK 94/06 z dnia 6 lutego 2007 r., w którym stwierdzono, że premia pieniężna wypłacana nabywcom towarów przez sprzedawcę za uzyskany pułap obrotów nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług. Dokonanie przez podatnika określonej wielkości zakupów w oparciu o zawarte umowy dystrybucyjne nie wskazuje, że podatnik świadczy usługę w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów usług. Otrzymana premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za wykonane usługi, gdyż ich nie wykonano. Zgodnie z art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług nie powinna ona stanowić podstawy opodatkowania, z punktu widzenia podatku od towarów i usług jest neutralna i nie powinno się jej wykazywać w deklaracji VAT?7.
W interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2008 r. znak ITPP2/443-138/07/PS uznano stanowisko Spółki za nieprawidłowe.
Nie zgadzając się w treścią wydanej interpretacji Spółka, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła skargę.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 września 2008 r. przedmiotowej skargi ? zaznaczając, iż na podstawie art. 152 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), zaskarżona interpretacja nie może być wykonana ? uchylił będącą przedmiotem skargi interpretację, w oparciu o art. 146 § 1 powołanej ustawy.
W wyniku ponownej analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w związku z przepisem art. 153 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, stanowiącym, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).