Odliczenie podatku w związku z projektem. sygn: ITPP2/443-1401/12/AK

Odliczenie podatku w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ??.?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Województwo jako beneficjent realizuje projekt pn. ??" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W chwili obecnej w Urzędzie Marszałkowskim funkcjonuje Centrum Zarządzania Siecią, w którym zastosowane rozwiązania wystarczające są na chwilę obecną, jednak okazują się być niewystarczające do zapewnienia sprawnego funkcjonowania w dobie dynamicznie zwiększającego się zapotrzebowania na dostęp do informacji oraz rosnących wymagań systemów dziedzinowych spowodowanych znaczącym wzrostem ilości przetwarzanych danych. Głównym celem projektu jest poprawa poziomu bezpieczeństwa użytkowników, danych oraz infrastruktury teleinformatycznej a także wzrost wykorzystania technik informatycznych. Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:


  • budowę głównego Centrum Zarządzania Siecią w budynku Urzędu Marszałkowskiego przy ul. G.,
  • rozbudowę istniejącego Centrum Zarządzania Siecią na potrzeby realizowania funkcji centrum zapasowego w budynku Urzędu Marszałkowskiego przy ul. E.,
  • uruchomienie mobilnego Centrum Zarządzania Siecią.


Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu stworzy możliwość wdrożenia nowych rozwiązań a także spowoduje poprawę poziomu bezpieczeństwa użytkowników, danych oraz infrastruktury teleinformatycznej. Wzrośnie dostępność oraz jakość oferowanych e-usług, a także upowszechnienie wykorzystania Internetu i narzędzi komunikacyjnych. W trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu, zakupione towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (brak przychodów w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu będzie skutkowało brakiem generowania dochodu w projekcie).

Urząd Marszałkowski jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy beneficjent posiada prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w trakcie realizacji przedmiotowego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, w omówionym projekcie nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu zakupione towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Powstałe w wyniku realizacji projektu Centra Zarządzania Siecią (główne, zapasowe i mobilne) będą wykorzystywane przez beneficjenta, a korzystanie z tych Centrów nie przyniesie przychodu w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, co będzie skutkowało brakiem dochodu w projekcie.

Brak prawnej możliwości odzyskania podatku w trakcie realizacji projektu skutkuje uznaniem go jako wydatku kwalifikowalnego w realizowanym projekcie.


Do projektów, które są realizowane w okresie programowania 2007-2013 w zakresie wydatków kwalifikowalnych znajdują bowiem zastosowanie ?Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013". Wytyczne zostały wydane na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658) oraz art. 56 ust. 4 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r.). Zgodnie z rozdziałem 5, podrozdziałem 15 pt. ?Podatek od towarów i usług i inne podatki" ww. Krajowych wytycznych, (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego),


  1. Podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy gdy:


    1. został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, oraz
    2. beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT


  2. Możliwość odzyskania podatku VAT rozpatruje się w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile ? jak wskazano we wniosku - dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Urzędowi nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Jednocześnie należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika