Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem usług naukowo-badawczych (...)

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem usług naukowo-badawczych niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pod nazwą ?Rozpoznanie warunków tarliskowych i tarlisk ryb w strefie przybrzeżnej Zatoki w rejonie od M. do S. metodą bezpośredniego monitoringu podwodnego? nie związane ze sprzedażą opodatkowaną - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą ?Rozpoznanie warunków tarliskowych i tarlisk ryb w strefie przybrzeżnej Zatoki w rejonie od M. do S. metodą bezpośredniego monitoringu podwodnego?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Akademia ubiega się o zwrot środków unijnych w ramach projektu pod nazwą ?Rozpoznanie warunków tarliskowych i tarlisk ryb w strefie przybrzeżnej Zatoki w rejonie od M. do S. metodą bezpośredniego monitoringu podwodnego? z Sektorowego Programu Operacyjnego, ?Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006? realizowanego w ramach: Priorytetu 4 - inne działania, Działania: 4.6 ? Działania innowacyjne i inne, Operacja 4.6.1.

Ww. projekt finansowany będzie ze środków Unii Europejskiej i nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uczelnię w zakresie najmu, dzierżawy oraz usług odpłatnych dotyczących działalności naukowo-badawczej i pomocniczej. Celem projektu jest szczegółowa inwentaryzacja podłoża w strefie przybrzeżnej Zatoki w granicach Parku Narodowego, z odrębnym uwzględnieniem stopnia pokrycia dna przez roślinność podwodną, tworzącą dogodne miejsca dla rozrodu ryb litofilnych oraz pasmmo- i litofilnych w kontekście przyszłych decyzji w sprawie lokalizacji planowanego rezerwatu na morskich wodach przybrzeżnych Parku Narodowego.

Projekt pozwoli stworzyć mapę dna badanego rejonu (na podstawie analizy zdjęć podwodnych oraz wyników badań pobranych prób biologicznych) pod kątem warunków tarliskowych i tarlisk ryb w strefie przybrzeżnej Zatoki.

Pozwoli to na orientacyjne oszacowanie aktualnej różnorodności siedlisk i gatunków je zajmujących, przyczyniając się również do lepszego rozpoznania czynników warunkujących produkcję ryb. Wypracowanie metody bezpośredniej orientacji tego płytkowodnego, dynamicznego środowiska, powinno stać się więc kluczowym elementem przy podejmowaniu decyzji odnośnie tak ochrony tego fragmentu ekosystemu bałtyckiego jak i metod zarządzania rybołówstwem na tych przybrzeżnych obszarach. Ostateczne rezultaty projektu będą podstawą oceny różnorodności ryb w badanym rejonie, w tym tych gatunków ryb, które mają szczególne znaczenie dla rybołówstwa, jak i wskazanie w granicach już istniejącego morskiego obszaru chronionego takich obszarów gdzie utworzenie ścisłego rezerwatu z punktu widzenia gospodarki rybackiej ? byłoby w pełni uzasadnione oraz obszarów gdzie taka forma ochrony nie byłaby konieczna. Rozpoznanie warunków badanego obszaru przedstawione zostanie w specjalnie opracowanej publikacji prezentującej założenia projektu i jego wyniki. Publikacja ta wraz z postulatami odnośnie ochrony podmorskich biotopów i znajdujących się tam tarlisk zostanie zaprezentowana na dwóch spotkaniach z przedstawicielami grup interesów związanych tak z gospodarką rybacką jak i ochroną przyrody. Dostęp do publikacji i udział w seminarium jest bezpłatny. Odbiorcami wyników projektu będą rybacy, administracja rybacka i morska, Park Narodowy, jak również zainteresowani tematyką rybacką przedstawiciele lokalnych samorządów oraz posłowie do poselskiego i europejskiego parlamentu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Uczelnia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu...


Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W tym przypadku brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, a zatem Uczelnia nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku VAT naliczonego. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie bowiem, jako dwustronny stosunek prawny, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie).

Zatem w pojęciu ?świadczenia na rzecz?, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Jeżeli Uczelnia nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz osoby fizycznej i osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, zatem w rozumieniu ustawy o VAT, nie ma miejsca świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Akademia w przypadku przeprowadzonych prac naukowo-badawczych w ramach projektu opracowane wyniki przedstawi szerokiemu gronu społeczeństwa, zwłaszcza temu które jest związane z branżą rybną. W związku z tym nie wystąpi określony podmiot będący odbiorcą usług, na rzecz którego świadczone są określone usługi. Wyniki tych badań nie będą zatem sprzedawane konkretnemu odbiorcy, lecz upowszechnione, a z rezultatów badań będzie korzystać szerokie grono zainteresowanych. W związku z powyższym Uczelnia nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy, a w efekcie realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Akademia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, a podatek ten stanowić będzie koszt kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika