Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towaru

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towaru

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 grudnia 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towaru - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2011 r., uzupełniony w dniu 13 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towaru.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 18 lipca 2011 r. została dokonana przez Urząd Celny w Gdyni odprawa towarów zaimportowanych z Chin. Odprawy w imieniu Spółki dokonała Agencja Celna. Przedmiotem importu były wyłączniki termiczne, będące surowcem do produkcji wykonywanej przez Spółkę -do czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W dniu 18 lipca 2011 r., na wezwanie Agencji Celnej, Spółka zapłaciła należności celne w wysokości: 1.257 zł cło oraz 14.053 zł VAT. W dniu 2 sierpnia 2011 r. Spółka otrzymała dokumenty z odprawy celnej: SAD oraz PZC. W dokumencie SAD Spółka zauważyła błąd dotyczący waluty. Załączona faktura importowa zawierała wartości w USD, natomiast na dokumencie SAD zostało wpisane EUR, związku z czym zawyżono wartość celną importowanego towaru oraz błędnie naliczono kwotę VAT i cło. Agencja Celna, na wniosek Spółki, wystąpiła o korektę dokumentu celnego. W dniu 27 września 2011 r. Spółka otrzymała decyzję wydaną w dniu 14 września 2011 r. przez Naczelnika Urzędu Celnego, w której została określona właściwa wartość VAT w kwocie 9.773 zł oraz cło w kwocie 874 zł. Spółka uznała, że skoro SAD zawiera błędy nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawyżonego w tym dokumencie. W dniu otrzymania ww. decyzji Urzędu Celnego, Spółka ujęła podatek naliczony w rejestrze VAT za miesiąc wrzesień, wykazując podatek w prawidłowej wysokości określonej w decyzji urzędu celnego. Spółka wystąpiła do Urzędu Skarbowego o zwrot nadpłaty podatku należnego. W tym przypadku Urząd Celny wydał decyzję w szybkim terminie, ale bardzo często w podobnych sytuacjach często urzędy celne wydłużają postanowieniami termin wydania decyzji nawet do 24 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • Czy Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z błędnego dokumentu w miesiącu otrzymania SAD, czy tak jak postąpiła w miesiącu otrzymania decyzji Urzędu Celnego?
  • W jakiej wysokości Spółka powinna ująć w rejestrze VAT podatek naliczony - czy w wysokości zapłaconego podatku należnego, czy w prawidłowej wysokości określonej w decyzji Urzędu Celnego?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w błędnym dokumencie SAD. Spółka uważa, że powinna odliczyć podatek w miesiącu otrzymania decyzji Urzędu Celnego i ująć w rejestrze zakupów w wysokości wynikającej w tej decyzji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 2 powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, w przypadku importu towarów ? suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5.

Na podstawie ust. 10 pkt 6 ww. artykułu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz w art. 34 - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał decyzję; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

W myśl ust. 11 tego artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów.

Przez import towarów ? w myśl art. 2 pkt 7 ustawy - rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowych towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Zgodnie z art. 19 ust. 7 ustawy, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

Z ww. przepisu wynika, że w przypadku importu towarów, w momencie otrzymania przez podatnika decyzji naczelnika urzędu celnego, z której wynika kwota zobowiązania w zakresie cła oraz podatku należnego, powstaje obowiązek podatkowy z tytułu importu. Decyzja naczelnika urzędu celnego stanowi bowiem dokument określający wysokość długu celnego.

Stosownie do treści art. 33 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnicy o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

W myśl ust. 2 tego artykułu, jeżeli organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości. Naczelnik urzędu celnego może określić kwotę podatku w decyzji dotyczącej należności celnych.

Według ust. 3 ww. artykułu, po przyjęciu zgłoszenia celnego podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w prawidłowej wysokości.

Na podstawie ust. 4 powołanego artykułu, podatnik jest obowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku, z zastrzeżeniem art. 33a-33c.

W myśl art. 40 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaty podatku, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejsza kwotę podatku należnego.

Stosownie do treści art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 18 lipca 2011 r. w imieniu Spółki Agencja Celna dokonała odprawy w Gdyni towarów zaimportowanych z Chin, wykorzystywanych przez Spółkę do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W dniu 18 lipca 2011 r. Spółka zapłaciła należności celne, tj. cło w wysokości: 1.257 zł oraz VAT w wysokości: 14.053 zł. W dniu 2 sierpnia 2011 r. otrzymała dokumenty z odprawy celnej SAD oraz PZC. W dokumencie SAD Spółka zauważyła błąd dotyczący waluty, polegający na wpisaniu EUR zamiast USD. W konsekwencji została zawyżona wartość celna importowanego towaru oraz błędnie naliczona kwota VAT i cło. Spółka nie odliczyła podatku od towarów i usług. Agencja Celna, na wniosek Spółki, wystąpiła o korektę dokumentu celnego. W dniu 27 września 2011 r. otrzymała decyzję wydaną przez Naczelnika Urzędu Celnego, w której została określona właściwa wartość VAT: 9.773 zł oraz cło 874 zł.

Biorąc pod uwagę zapis art. 40 ustawy należy wskazać, że z jego treści ? a contrario ? wynika, iż podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota ta nie pomniejszała kwoty podatku należnego, a więc nie została przez podatnika wykazana w deklaracji. W konsekwencji jeżeli podatnik odliczył podatek naliczony, a następnie okaże się, że kwota podatku zapłacona przy imporcie towarów została nadpłacona może, na podstawie przedmiotowego przepisu zachować dotychczasowe odliczenie ? jednocześnie nie nabywa prawa do ubiegania się o zwrot podatku. W związku z faktem, iż transakcja importu towaru miała miejsce, a Spółka z tego tytułu dokonała zapłaty podatku, co do zasady przysługiwało Jej prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z otrzymanego dokumentu celnego (SAD). Jednakże z uwagi na to, że Spółka nie dokonała ww. odliczenia, lecz wystąpiła do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w prawidłowej wysokości, miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku wynikającego z ww. decyzji w miesiącu jej otrzymania oraz uwzględnienia podatku naliczonego w rejestrze VAT za miesiąc wrzesień w wysokości określonej decyzją.

W związku z tym, że Spółka w stanowisku wskazała, iż nie przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w dokumencie SAD należało uznać stanowisko za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika