W związku z realizacją projektu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również (...)

W związku z realizacją projektu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również otrzymania zwrotu podatku, gdyż nie będzie istniał związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa Placu wraz z iluminacją? - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 lutego 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa Placu wraz z iluminacją?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 29 grudnia 2009 r., Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. ?Przebudowa Placu wraz z iluminacją?, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 4 ? Rozwój, Restrukturyzacja i Rewitalizacja Miasta, Działanie 4.2 ? Rewitalizacja Miasta, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie obejmowało:


  • przebudowę drogi dojazdowej do placu, wykonanej z kostki kamiennej,
  • wykonanie miejsc parkingowych z kostki kamiennej nieregularnej, z pasami rozdzielającymi,
  • wykonanie chodników z płyt betonowych o strukturze płukanej,
  • montaż i stawianie słupów oświetleniowych,
  • iluminację zamku ? montaż projektorów,
  • iluminację ratusza ? montaż projektorów.


Dokonane przez Gminę zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina realizując ww. projekt, służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, nie mający związku ze sprzedażą opodatkowaną, może odzyskać koszt poniesionego podatku od towarów i usług, którego wysokość została ujęta w kategorii wydatków kwalifikowanych...


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując ten projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, nie może odzyskać kosztu poniesionego podatku od towarów i usług, ponieważ dokonane zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wobec powyższego podatek od towarów i usług w tym przypadku jest kosztem kwalifikowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Gmina realizowała projekt współfinansowany ze środków unijnych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W ramach projektu wykonano: miejsca parkingowe, chodniki, zamontowano słupy oświetleniowe, iluminację zamku i ratusza, przebudowano drogi dojazdowej do placu. Ww. inwestycje nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika