Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 maja 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działań finansowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 22 lutego 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 4 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działań finansowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem o celach niezarobkowych i składa się z przedstawicieli trzech sektorów ? publicznego, gospodarczego i społecznego. Obejmuje obszar trzech gmin. Celem LGD jest inicjowanie i realizacja nowatorskich projektów ukierunkowanych na wykorzystanie unikalnych walorów przyrodniczych i poprawę jakości życia mieszkańców poprzez działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich gmin wchodzących w Jej skład. Działanie obejmuje aktywizowanie ludności wiejskiej, realizację Lokalnej Strategii Rozwoju, promocję obszarów wiejskich, tworzenie i zawiązywanie partnerstwa na szczeblu krajowym i międzynarodowym. Zgodnie z założeniami PROW na lata 2007-2013, a w szczególności osi 4, LGD w 2010 r. przyjęła do realizacji zadania, które spowodują prawidłowe funkcjonowanie biura LGD. W ramach kosztów administracyjnych zaplanowano: wynagrodzenia kierownika biura, za obsługę księgowo-finasową, dla członków organu decyzyjnego za uczestnictwo w posiedzeniach; zwrot kosztów podróży służbowych pracowników i członków zarządu związanych z wypełnieniem zadań statutowych i realizacją LSR; wydatki na usługę telekomunikacyjną; opłaty bankowe za prowadzenie rachunku oraz zakup niezbędnych artykułów biurowych.

Zadania w zakresie aktywizacji mieszkańców oraz budowania kapitału społecznego na obszarze objętym LSR będą realizowane poprzez: szkolenia społeczności lokalnej, warsztaty dot. wypełniania wniosków na ?małe projekty? i ?tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw?, organizację wydarzeń promocyjnych, współudział przy organizacji wydarzeń kulturalno-promocyjnych, wyjazdy studyjne lokalnych liderów w celu nabywania nowych doświadczeń, szkolenia z zakresu motywowania i komunikacji w grupie, które pomogą uczestnikom poznać techniki i metody efektywnej komunikacji i tworzenia sprawnie działających zespołów.

W całym okresie programowania, tj. lata 2009-2015 przewidywany budżet na funkcjonowanie LGD wyniesie 416.092 zł. Działania finansowane są w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich

LGD w ramach działań, o których mowa we wniosku nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy LGD będzie mogła odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż LGD nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku, nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż celem Lokalnej Grupy Działania jest inicjowanie i realizacja nowatorskich projektów ukierunkowanych na wykorzystanie unikalnych walorów przyrodniczych i poprawę jakości życia mieszkańców poprzez działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich gmin wchodzących w Jej skład. Działanie obejmuje aktywizowanie ludności wiejskiej, realizację Lokalnej Strategii Rozwoju, promocję obszarów wiejskich, tworzenie i zawiązywanie partnerstwa na szczeblu krajowym i międzynarodowym. W związku realizacją projektu będzie ponosiła wydatki dotyczące kosztów administracyjnych, tj. zatrudnienia osób, podróży służbowych, opłat związanych z funkcjonowaniem biura oraz zakupem art. biurowych. LGD nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności zarobkowej, a w związku z realizacją zadania nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że LGD nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych, w ramach realizowanego zadania, towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, a LGD nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika