Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.), uzupełnionym w dniach 14 grudnia 2011 r. i .. stycznia 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 27 października 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 14 grudnia 2011 r. i ? stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Urząd Marszałkowski, na podstawie uchwały z dnia 29 marca 2010 r. w partnerstwie z Powiatem E. (ziemskim), Powiatem I. i Powiatem O., w ramach priorytetu II ? Turystyka, Działanie 2.2. ?Promocja województwa i jego oferty turystycznej?, realizuje projekt. Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt został wpisany na listę projektów indykatywnych realizowanych z ww. Programu i został dofinansowany w 80,54% z Europejskiego Funduszu Regionalnego. Realizowany był w latach 2008-2011. W ramach projektu podatek od towarów i usług był kosztem kwalifikowanym. Wyżej wymieniony projekt jest projektem promocyjnym.


W ramach jego realizacji :


  1. Wykonano:


    1. trzy stoiska promocyjno-wystawiennicze (w które zostali wyposażeni Partnerzy projektu),
    2. trzy makiety pochylni znajdującej się na Kanale E. (w które zostali wyposażeni Partnerzy projektu),
    3. stronę internetową Krainy Kanału E.,
    4. przewodnik wraz z mapą,
    5. gadżety promocyjne.

  2. Zorganizowano:


    1. trzy konferencje w każdym roku trwania projektu u innego Partnera,
    2. trzy imprezy promocyjne organizowane każdego roku u innego Partnera projektu (imprezy turystyczno-sportowo-rekreacyjne zakończone koncertem),
    3. trzy wizyty studyjne dziennikarzy z Polski i z zagranicy (dziennikarzom prezentowany był obszar Kanału E).

  3. Prowadzono kampanie promocyjną w TV, czasopismach branżowych, kobiecych i w internecie.


Środki trwałe, jak również materiały promocyjne zakupione w ramach projektu, służyły wyłącznie do realizacji projektu. W przyszłości nie będą udostępniane w takich celach jak najem, dzierżawa, czy odpłatnie udostępniane w celach promocyjnych.

Gadżety oraz materiały informacyjne wykonano w celu bezpłatnego rozdawnictwa na targach oraz innych imprezach turystycznych. Przekazywane były również do punktów informacji turystycznej do bezpłatnego rozdawnictwa. Wyżej wymienione zadania realizowane były w celu zachęcenia turystów do odwiedzania Kanału, jak również obszaru go otaczającego.

Województwo jako Lider projektu nie mogło w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Zakupione w ramach projektu towary nie służą czynnościom opodatkowanym.

Faktury VAT z tytułu nabywanych towarów i usług wystawiane były na Urząd Marszałkowski, który był płatnikiem faktur. Do tego celu Urząd, jako beneficjent, otworzył wyodrębniony rachunek bankowy, na który Partnerzy projektu wpłacali corocznie swój wkład w realizację projektu. Z końcem każdego roku beneficjent rozliczał wpłacone środki zwracając niewykorzystany wkład Partnerom projektu.

Makiety pochylni oraz stoiska promocyjno-wystawiennicze zostały przekazane Partnerom projektu nieodpłatnie na podstawie protokołu przekazania.

Opłat za wykonanie makiet oraz stoisk promocyjno-wystawienniczych dokonywał Urząd. Środki na opłatę (19,46% wartości faktury) zostały przekazane jako wkład własny Partnerów projektu na zadania inwestycyjne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Województwo jako beneficjent, które realizowało ww. projekt, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w jakikolwiek sposób?


Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług, nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd Marszałkowski realizuje projekt polegający na zwiększeniu oferty turystycznej Kanału E. Projekt jest dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W jego ramach wykonano między innymi trzy stoiska promocyjno wystawiennicze, w które zostali wyposażeni Partnerzy projektu oraz trzy makiety pochylni. Elementy te zostały przekazane Partnerom projektu nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Opłat za wykonanie makiet oraz stoisk dokonywał Urząd Marszałkowski, a środki na nie (19,46 wartości faktury) zostały przekazane jako wkład własny Partnerów projektu na zadanie inwestycyjne.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Województwu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ jako nabywca towarów i usług wskazany na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach projektu jest Urząd Wojewódzki. Województwu nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawa do odliczenia przez Województwo podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu w przypadku skorygowania danych nabywcy, bowiem nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie postawiono pytania.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika