Aport gruntów zabudowanych korzysta ze zwolnienia od podatku.

Aport gruntów zabudowanych korzysta ze zwolnienia od podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia w formie aportu nieruchomości zabudowanych ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2012 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia w formie aportu nieruchomości zabudowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat zamierza przekazać do spółki, w której posiada 100% udziałów, aportem budynki oraz grunt po zlikwidowanej jednostce organizacyjnej szpitala powiatowego. W zamian obejmie udziały w podwyższonym kapitale spółki. Powiat był organem założycielskim zlikwidowanego szpitala. W posiadanie nieruchomości będących przedmiotem aportu, oznaczonych ewidencyjnie numerami działek 320/1, 321 i 54/3 o powierzchni łącznej 2,7863 ha - obręb 3, zabudowanej budynkami szpitalnymi o łącznej powierzchni użytkowej 9.832,04 m², Powiat wszedł ma mocy ostatecznej decyzji Wojewody z dnia 25 lutego 2000 r., w związku z reformą ustrojową państwa. Nieruchomość mająca być przedmiotem aportu jest zabudowana budynkami szpitala wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Działka nr 320/1 zabudowana jest budynkiem administracyjnym, część stanowi zieleń nieurządzoną. Posiada dostęp do drogi publicznej - gminnej. Natomiast działka nr 321 zabudowana jest budynkiem głównym szpitala, budynkiem szpitalnym ?B", budynkiem laboratorium, budynkiem apteki, budynkiem agregatu prądotwórczego, budynkiem rozprężalni tlenu, budynkiem magazynu na leki i opatrunki, budynkiem magazynu środków żrących i materiałów budowlanych, budynkami garażowymi oraz budynkiem myjni pojazdów. Na działce nr 54/3 znajduje się budynek prosektorium. Częściowo teren jest utwardzony trylinką, w pozostałej części stanowi zieleń. Na gruncie mającym być przedmiotem aportu znajdują się również budowle, tj. drogi wewnętrzne oraz sieci uzbrojenia terenu. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), jednym z zadań publicznych powiatu jest promocja i ochrona zdrowia. W ramach zadań własnych dokonano modernizacji istniejących budynków szpitala. Nakłady zostały dokonane na modernizację budynku głównego szpitala oraz budynku szpitalnego ?B", które zlokalizowane są na działce nr 321. Powiat dokonał przedmiotowych inwestycji w ramach zadań własnych w latach 2005-2011. Poczynione nakłady w odniesieniu do budynku głównego szpitala przekroczyły 30% wartości początkowej budynku i zostały dokonane w latach 2005-2009. W stosunku do budynku szpitalnego ?B" nakłady te zostały poczynione w 2011 r. i były niższe niż 30 % wartości początkowej tego obiektu. Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących modernizację, ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną. Przeprowadzone przez Powiat inwestycje stanowiły ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Pozostałe budynki oraz budowle znajdujące się na działce nr 320/1, 321 i 54/3 nie były modernizowane. Od dnia 1 stycznia 2010 r. ze spółką jest zawarta umowa najmu budynków oraz dzierżawy gruntów na okres do dnia 30 czerwca 2013 r. Przedmiotem aportu mają być wszystkie budynki wykorzystywane na cele związane ze świadczeniem usług ochrony zdrowia przez zlikwidowany szpital, wraz z gruntem. Spółka, do której ma zostać wniesiony aport, powstała z inicjatywy Powiatu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wniesienie nieruchomości (prawa własności budynków i gruntu) w postaci aportu do spółki w zamian za udziały korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ?


Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu do spółki będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy od podatku od towarów i usług, ponieważ dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Po powołaniu treści art. 2 pkt 6 i 14, art. 7 ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy Powiat wskazał, że z treści art. 2 pkt 14 ustawy wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Stwierdził, że w analizowanej sprawie zmodernizowany budynek główny szpitala został oddany w najem, która to czynność podlega opodatkowaniu. Ponownie wskazał, że nakłady jakie zostały poczynione na budynek szpitalny ?B? w 2011 r. nie przekroczyły 30 procent wartości początkowej tego obiektu i tym samym wniesienie tego budynku w formie aportu do spółki będzie korzystało ze zwolnienia. Mając na uwadze powyższe Powiat uważa, że dostawa (aport) gruntów wraz z posadowionymi na nim budynkami, które podlegały modernizacji, przy której nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, będzie podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Towarami ? w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazać należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy ? nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. udział kapitałowy w spółce.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, a czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, występuje odpłatna dostawa, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.


Należy również zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z ust. 11 powyższego artykułu, oświadczenie o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.


Na podstawie ust. 7a tegoż artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż aport wszystkich budynków i budowli, o których mowa we wniosku, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż do dostawy dojdzie po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i po upływie 2 lat od tego zasiedlenia, o ile strony transakcji nie wybiorą opodatkowania dostawy zgodnie art. 43 ust. 10 ustawy. W konsekwencji, uwzględniając zapis art. 29 ust. 5 ustawy, dostawa gruntów (działek 320/1, 321 i 54/3), na których posadowione są przedmiotowe budynki i budowle również będzie zwolniona od podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika