Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 3 listopada 2011 r.), uzupełnionym dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa jako instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym 2007-2013 z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Podmiotem realizującym projekt była Gmina/Urząd Miejski.


Projekt obejmował:


  • budowę chodników na odcinku projektowanej promenady spacerowej; szerokość chodnika wynosi 2 m z wyjątkiem odcinka pieszo-jezdnego, którego szerokość wynosi 3 m; nawierzchnia ścieżki została wykonana z kostki betonowej o grubości 6 cm; odcinek ciągu pieszo-jezdnego o długości 60,5 i szerokości 3,5 m wykonano z ?P? o grubości 8 cm,
  • budowę schodów terenowych: na promenadzie spacerowej wokół jeziora oraz na chodnikach łączących się ze ścieżką, ze względu na znaczne różnice wysokości terenu, wykonano schody betonowe terenowe,
  • budowę pochylni podjazdów dla niepełnosprawnych: na promenadzie spacerowej wokół jeziora oraz na chodnikach łączących się ze ścieżką, ze względu na znaczne różnice wysokości terenu oraz w celu likwidacji barier architektonicznych wykonano podjazdy dla niepełnosprawnych; szerokość całkowita podjazdów wynosi 2,4 i 1,4 m, natomiast szerokość jezdna podjazdów wynosi 2,0 m i 1,2 m,
  • budowę elementów małej architektury: ławki parkowe, kosze na śmieci, stoły parkowe, wyposażenie placu zabaw (huśtawki, zabawki na sprężynach, zjeżdżalnie oraz piaskownica); koszt placu zabaw uwzględniono w kosztach kwalifikowanych,
  • budowę oświetlenia,
  • budowę elementów odwodnienia chodnika,
  • montaż pomostu pływającego w kształcie litery T; pomost został wykonany z gotowych modułów o wymiarach 12,0x2,45 m, połączonych z lądem trapem o długości 4,8 m.
  • przebudowę przepustu.


Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu dokonano zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 233, poz. 1650), oraz ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w zakresie obowiązywania ww. ustaw.

Całkowity koszt brutto projektu wg wniosku o dofinansowanie wynosiły 2.380.541,72 zł, w tym wartość dofinansowania 1.234.922,30 zł. Całkowita wartość zadania po przetargu wyniosła 1.520.116,20 zł brutto, w tym wartość dofinansowania 817.951,25 zł. Płatnikiem faktur była Gmina, która nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług naliczonego w ramach realizacji projektu. Brak możliwości odzyskania podatku wynika z faktu, iż Gmina nie jest ?płatnikiem? podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Powstałe w ramach projektu oświetlenie, promenady, elementy odwodnienia, pomost pływający oraz przepust pozostaną własnością Gminy i nie zostaną przekazane innemu podmiotowi. Realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina/Urząd Miejski realizująca zadanie publiczne w zakresie poprawy infrastruktury turystycznej i okołoturystycznej może odzyskać podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją ww. projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie publiczne w zakresie poprawy infrastruktury turystycznej i okołoturystycznej nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestię tą regulowało w § 8 ust. 3 i 4, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2009 r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż otrzymane środki nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, czy też ma do niej zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w tym zakresie nie przedstawiono własnego stanowiska i nie zadano pytania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika