Odzyskanie podatku. sygn: ITPP2/443-1587/11/AJ

Odzyskanie podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), uzupełnionym dnia 27 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupem dwóch maszyn dofinansowanym z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 27 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupem dwóch maszyn dofinansowanym z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą związaną ze świadczeniem usług stolarskich. Jest Pan beneficjentem programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt, który został zrealizowany w 2010 r., polegał na zakupie dwóch maszyn, które wykorzystywane są w działalności gospodarczej. Wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. nie przekroczyła łącznie kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 Euro, zatem zgodnie z art. 113 ust. 1 jest Pan zwolniony z podatku od towarów i usług. Nie będąc ?płatnikiem? nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług również w przypadku zrealizowanego projektu. Koszt zakupionych w 2010 r. maszyn wynosił:


  1. Pilarka formatowa 19.500,00 zł brutto;
  2. Szlifierka dwuwalcowa 14.000,00 zł brutto.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:


Czy nie będąc w 2010 r., ?płatnikiem? podatku od towarów i usług nie miał możliwości odzyskania zapłaconego podatku, a w związku z tym czy podatek należy uznać za koszt kwalifikowany...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc w 2010 r., ?płatnikiem? podatku od towarów i usług nie miał możliwości odzyskania zapłaconego podatku, a w związku z tym podatek należy uznać za koszt kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

W 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50 000 zł i nie przekroczyła 100 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3 (ust. 2 powołanego artykułu).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan usługi stolarskie będąc podatnikiem zwolnionym podmiotowo od podatku od towarów i usług. Zrealizował projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który polegał na zakupie dwóch maszyn (pilarki formatowej o wartości 19.500,00 zł brutto; szlifierki dwuwalcowej o wartości 14.00,00 zł brutto) wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w momencie nabycia maszyn, nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto ? jak wynika z treści wniosku - nie jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wykluczało możliwość odliczenia podatku naliczonego. Nie przysługiwało Panu również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż otrzymane środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa we wniosku § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Końcowo informuje się, iż w niniejszej interpretacji tutejszy organ nie rozstrzygnął kwestii korzystania w 2010 r. przez Pana ze zwolnienia podmiotowego, bowiem nie było to przedmiotem zapytania, a fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego.

Informuje się ponadto, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika