Możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

Możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. ?Modernizacja chodników i oświetlenia ulicznego pierzei wschodniej? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. ?Modernizacja chodników i oświetlenia ulicznego pierzei wschodniej?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach konkursu, Oś priorytetowa 4 -'Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast', Działanie 4.2 - 'Rewitalizacja miast', pn. 'Modernizacja chodników i oświetlenia ulicznego pierzei wschodniej'. Projekt ma na celu zagospodarowanie reprezentacyjnych przestrzeni w tkance urbanistycznej miasta, połączone z poprawą estetyki przestrzeni publicznych związanych z przywróceniem im funkcji publicznych oraz poprawą funkcjonalności ruchu kołowego, pieszego oraz estetyki przestrzeni publicznych. Celem nadrzędnym projektu jest stworzenie dogodnych warunków dla rozwoju gospodarczego i społecznego Gminy. Prawnopodatkowy status Gminy w zakresie podatku od towarów i usług wynika z wykładni przepisu art. 15 ust. 6 ustawy.

Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym Gminy jest burmistrz, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Miejskiego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują m.in. sprawy ulic gminnych, zapewnienie bezpieczeństwa obywateli. Po powołaniu treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdziła, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zadania w Jej imieniu realizuje Urząd Miejski, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem tego podatku. Wytworzony w ramach ww. projektu majątek (drogi publiczne i oświetlenie) będzie własnością Gminy i ujęty zostanie w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego. Majątek ten będzie wykorzystywany przez wszystkich korzystających z dróg ? pieszych i kołowych. W ramach ww. projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nastąpił zakup usług obejmujących wykonanie: studium wykonalności, usług promocyjnych i informacyjnych, opracowanie dokumentacji technicznej, nadzór inwestorski i archeologiczny, roboty budowlane (przebudowa chodników ulic, nawierzchni ulicy, linii oświetleniowej z napowietrznej na podziemną, z wymianą słupów oświetleniowych).


W związku z powyższy zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług wynikającego z nabycia usług związanych z realizacją ww. projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku wynikającego z nabycia usług w ramach realizowanego projektu, który współfinansowany został z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdyż ww. usługi i wytworzony w ramach zadania majątek w postaci dróg i oświetlenia ulicznego nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach realizacji ww. projektu Gmina nabywa między innymi usługi polegające na: wykonaniu studium wykonalności, opracowaniu dokumentacji technicznej, sprawowaniu nadzoru inwestorskiego i archeologicznego, przeprowadzeniu robót budowlanych (przebudowa chodników, ulic, linii oświetleniowej z napowietrznej na podziemną, z wymianą słupów oświetleniowych). Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, lecz Urząd Miejski. Wytworzony w ramach realizacji projektu majątek (drogi publiczne, oświetlenie) będzie wykorzystywany przez wszystkich korzystających z dróg.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane usługi nie będą mieć związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, jak również nie będzie przysługiwało uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii prawidłowości uznania Urzędu Miejskiego za podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska, jak również nie postawiono pytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika