Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania VAT w związku z realizacją projektu na zasadach określonych (...)

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania VAT w związku z realizacją projektu na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2014 r. (data wpływu 8 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ???- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ???.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W odpowiedzi na konkurs, w ramach osi priorytetowej 7. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego 7.2 Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, Gmina, jako Beneficjent, złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. ???. W dniu 31 grudnia 2012 r. doszło do podpisania umowy o dofinansowanie pomiędzy Gminą, a Zarządem Województwa. Rozwiązania w zakresie internetowej obsługi turystycznej Urzędu Miasta w chwili obecnej ograniczają się do informacji zamieszczanych na stronie głównej Gminy. Informacje te są rozproszone, brak jest kompleksowej informacji o zabytkach, miejscach wartych odwiedzenia, czy lokalach gastronomicznych, hotelowych, usługowych.


Głównym celem projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej miasta i regionu poprzez stworzenie nowoczesnego, atrakcyjnego portalu turystycznego. Ponadto projekt ma przyczynić się do:


  • wzrostu dostępu do informacji o ofercie turystycznej miasta O. i okolic dla potencjalnych turystów,
  • zwiększenia wykorzystania technik informatycznych w turystyce,
  • zwiększenia liczby turystów korzystających z atrakcji turystycznych miasta O. i okolic,
  • zwiększenia konkurencyjności podmiotów gospodarczych oferujących usługi turystyczne w mieście O. i okolicach,
  • stworzenia spójnej oferty dla potencjalnych inwestorów, kontrahentów i turystów w zakresie produktów regionalnych,
  • kreowania pozytywnego wizerunku miasta O. i regionu,
  • podniesienia konkurencyjności miasta O. i regionu wobec innych miast/regionów.


Na portalu zamieszczone będą informacje nt. map regionu wraz z obiektami, planowania, wyznaczania i eksportu tras turystycznych, wydarzeń zamieszczanych w kalendarzu, repertuaru kin i teatrów, prognozy pogody, noclegów obiektów turystycznych. Portal będzie również zawierać m. in. kalendarium, kanał ..., integracje z zewnętrznymi portalami (Facebook, Youtube), wyszukiwarkę, newsletter, funkcjonalność rezerwacji miejsc noclegowych, generator formularzy oraz sondy. Jednym z ważnych elementów portalu będzie zastosowanie innowacyjnej technologii Augmented Reality (tzw. rozszerzona rzeczywistość) przy tworzeniu przewodnika po mieście O. oraz stworzenie aplikacji do transmisji wydarzeń on-line (streaming). Portal będzie też zawierał opcje korzystania z niego również na urządzeniach mobilnych (telefony komórkowe, smartphony, palmtopy). Nowoczesny, interaktywny portal w założeniu miałby być skutecznym narzędziem rozpowszechniania informacji nt. potencjału turystycznego miasta O. i okolic (gminy okalające miasto ? B., D., G., J., O., P., S.).

Projekt obejmuje swoim zakresem również sporządzenie Studium Wykonalności, realizację zadań promocyjnych oraz wykonanie audytu zewnętrznego projektu.

Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina, zaś Biuro Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta będzie odpowiadało za jego zarządzanie. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Środki na utrzymanie infrastruktury, po okresie realizacji, będą pochodziły z budżetu Miasta.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania VAT w związku z realizacją ww. projektu na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie następujących obowiązujących przepisów nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:


  1. zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
  2. zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
  3. zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m. in. sprawy ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  4. zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
  5. zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż ? jak wynika z treści wniosku ?nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika