Czy Gmina Miejska będzie miała możliwość odliczenia VAT w zakresie realizowanego projektu?

Czy Gmina Miejska będzie miała możliwość odliczenia VAT w zakresie realizowanego projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2014 r. (data wpływu 9 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 9 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ???.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina Miejska jest beneficjentem projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej: 3 - Infrastruktura społeczna. Działanie: 3.1 - Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną pn. ???.

Wartość projektu: 402.298,94 zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 325.983,57 zł. Przedmiotem projektu było wyposażenie szkół podstawowych oraz gimnazjalnych w miejscowości G. w sprzęt i pomoce optymalizujące proces kształcenia.

Celem działania było tworzenie nowoczesnej bazy dydaktycznej aktywnie wspierającej wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży szkolnej.

Projekt realizowany był przez M. w miejscowości G. - jednostkę organizacyjną Gminy Miejskiej.

M., jako podmiot realizujący projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 pt. ?W.?, dokonał zakupu dla szkół prowadzonych przez Gminę Miejską (beneficjenta projektu) sprzętu i pomocy dydaktycznych. Właścicielem zakupionego sprzętu, po zakończeniu okresu trwałości projektu, będą szkoły. Okres trwałości projektu kończy się 28 lutego 2015 r.

W ramach projektu zakupiono m. in.: tablice interaktywne, zestawy komputerowe, projektory i rzutniki multimedialne, laptopy z oprogramowaniem, pracownie języków obcych, telewizory, sprzęt dydaktyczny do pracowni fizyki i chemii, wieże stereo, wizualizery, ekrany, zestaw nagłośnieniowy, drukarkę, rzutnik, pisma, odtwarzacze DVD, drobne pomoce dydaktyczne oraz program komputerowy dla logopedy. Ponadto, w każdej szkole zamontowano tablicę informacyjno-pamiątkową o realizowanym projekcie oraz przekazano rool up-y, które są wykorzystywane podczas uroczystości szkolnych. Wykonano również studium wykonalności, które było niezbędnym dokumentem do wniosku o dofinansowanie.

Wyposażenie szkół ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w porównaniu z innymi regionami Polski.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina Miejska będzie miała możliwość odliczenia VAT w zakresie realizowanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne optymalizujące proces kształcenia nie były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wobec powyższego wykluczona zostaje możliwość dokonania odliczenia kwoty VAT, ponieważ zakupiony sprzęt nie ma żadnego związku z transakcjami opodatkowanymi (np. z wynajmem pomieszczeń). Beneficjentem projektu, realizowanego przez M. w mieście G., jest Gmina Miejska. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, ale nie będzie ?czyniła? czynności podlegających opodatkowaniu dlatego nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Podatek od towarów i usług od zakupionego sprzętu jest kosztem kwalifikowanym. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2013, poz. 247). Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu wymienionego rozporządzenia. Zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne, podczas trwania oraz na koniec okresu trwałości projektu, nie były wykorzystane do innych czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

W analogiczny sposób kwestia ta była uregulowana w powołanym przez Gminę rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie Miejskiej nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż ? jak wynika z treści wniosku ? nabyte towary w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika