Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze (...)

Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego szerokopasmowego dostępu do internetu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 6 marca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. ?S.? ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. ?S.?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo będzie dokonywało zakupów towarów i usług, w ramach projektu pn. ?S.?, realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie z Agencją ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Osi Priorytetowej II, Działania 11.1. Szacowana wartość projektu wynosi ok. 250,8 mln zł, w tym koszty kwalifikowane to ok. 204,9 mln zł.


Projekt obejmuje:


  1. budowę regionalnej sieci szerokopasmowej;
  2. realizację komponentu szkoleniowego oraz działań o charakterze informacyjno-promocyjnym. Łączna szacowana wartość wydatków objętych tymi działaniami wynosi ok. 4,6 mln zł. Działania szkoleniowe będą skierowane do osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z terenu województwa podlaskiego, jest to łącznie ok. 1.324 osób, zaś działania informacyjno-promocyjne do ogółu społeczeństwa;
  3. zakupy sprzętu i wyposażenia (m. in. sprzętu komputerowego z oprogramowaniem), przeznaczonego do obsługi projektu dla pracowników Urzędu Marszałkowskiego ? dalej zwanego Urzędem, pracujących przy realizacji projektu.


Budowana infrastruktura obejmie przede wszystkim elementy pasywne, które są niezbędne do instalacji i działania szerokopasmowego dostępu do Internetu (takie jak np. kanalizacja teletechniczna, przewody, światłowody, studnie czy lokalizacje węzłów telekomunikacyjnych) oraz elementy aktywne w węzłach sieci szkieletowej i węzłach sieci dystrybucyjnej. Jednocześnie w ramach projektu nie przewiduje się budowy tzw. ?ostatniej mili?.

Eksploatacja wybudowanej sieci powierzona będzie podmiotowi zewnętrznemu - operatorowi infrastruktury. Będzie on funkcjonował w modelu tzw. operatora operatorów. Oznacza to, że Województwo zbuduje infrastrukturę i pozostanie jej właścicielem, natomiast zarządzanie siecią, jej eksploatacja, utrzymanie oraz świadczenie usług z jej wykorzystaniem, zostanie powierzone podmiotowi zewnętrznemu. Powierzenie nastąpi na podstawie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Będzie on świadczył usługi na zasadzie sieci otwartej innym operatorom i dostawcom usług telekomunikacyjnych, którzy z kolei świadczyć będą usługi na rzecz użytkowników końcowych. Wynagrodzeniem partnera prywatnego będzie prawo do korzystania i pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa (infrastruktury teleinformatycznej, przekazanej jako wkład własny Województwa). Operator infrastruktury będzie m. in. płacił na rzecz Województwa czynsz dzierżawny.

Wnioskodawcą i beneficjentem projektu jest Województwo, które będzie także właścicielem powstałej infrastruktury. Przepis art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.) stanowi, iż zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego.

Zapisy ww. umowy o dofinansowanie z dnia 15 kwietnia 2011 r. i aneksu do umowy z dnia 19 lipca 2011 r., w § 9 ust. 5 pkt 1 stanowią, iż podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych jest Urząd. W związku z tym ?płatnikiem? zobowiązań powstałych w wyniku realizacji projektu będzie Urząd i na ten podmiot będą wystawiane faktury VAT.

Urząd jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo nie jest podatnikiem VAT czynnym i nie prowadzi samodzielnie obsługi finansowo-księgowej i podatkowej, która wykonywana jest przez Urząd.

W okresie rozliczeniowym Urząd będzie wykonywał inne czynności związane z prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakres realizacji ww. projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami prawa, w szczególności przepisami art. 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 15a ustawy o samorządzie województwa, tj. edukacji publicznej oraz działalności w zakresie telekomunikacji.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675), jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych; dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej; świadczyć usługi z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych. Niemniej jednak czynności podejmowane w ramach realizacji projektu będą wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, tj. m. in. umów z wykonawcami zarówno części infrastrukturalnej, jak i szkoleniowo-promocyjnej, dostawcami sprzętu, wyposażenia i oprogramowania związanego z zarządzaniem projektem.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Urząd ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy lub usługi związane z realizacją ww. projektu?
  2. Jeśli takie prawo Województwu przysługuje, to czy obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczyć ma faktur z tytułu wydatków dla całego zakresu projektu, czy tylko dla części związanej bezpośrednio z nabyciem, budową i eksploatacją infrastruktury telekomunikacyjnej, wykorzystywanej do wykonywania czynności opodatkowanych?
  3. Czy zastosowanie będzie miał przepis art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnik będzie miał obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego (związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia - czynności opodatkowane) i kwot związanych z czynnościami niedającymi prawa do obniżenia podatku?


Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd - stosownie do przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie działań związanych z realizacją projektu w części związanej z budową szerokopasmowej sieci, gdyż nabyte w ramach tych działań składniki majątkowe będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, polegających na ich dzierżawie operatorowi infrastruktury.

W ocenie Województwa, w odniesieniu do czynności związanych z budową regionalnej sieci ? na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy - przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Województwo stwierdziło, że w konsekwencji, na podstawie § 1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 8 października 2008 r. w sprawie udzielania przez Agencję pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 (Dz. U. Nr 187, poz. 1152 ze zm.), w ramach realizacji ww. projektu, podatek od towarów i usług będzie dla niego wydatkiem niekwalifikującym się do objęcia wsparciem (kosztem niekwalifikowanym), w odniesieniu do wydatków składających się na budowę infrastruktury (działania określone w pkt 1 w poz. 68 wniosku ORD-IN). Natomiast, uwzględniając krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, w odniesieniu do działań określonych w części opisanej w pkt 2 i 3 (związanych ze szkoleniami, promocją, zakupem sprzętu, wyposażenia biura projektu, oprogramowania, niezbędnych do zarządzania projektem w trakcie jego realizacji), zdaniem Województwa, usługi i produkty nabyte w drodze umów cywilnoprawnych, nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Oznacza to, że w ramach realizacji ww. projektu, podatek od towarów i usług będzie dla niego wydatkiem kwalifikującym się do objęcia wsparciem (kosztem kwalifikowanym), w odniesieniu do ww. działań opisanych w pkt 2 i 3.

Odnosząc się do pytania 3 Województwo doprecyzowało, iż do czynności niedających prawa do obniżenia podatku, niezwiązanych bezpośrednio z budową infrastruktury, zalicza przykładowo szkolenia przewidziane dla osób charakteryzujących się brakiem podstawowych umiejętności komputerowych w wieku powyżej 45 lat. W uzupełnieniu wniosku stwierdziło, iż konieczne będzie samodzielne wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia i kwot związanych z czynnościami niedającymi prawa do obniżenia podatku. Wydatki niezwiązane bezpośrednio z nabyciem, budową ieksploatacją infrastruktury telekomunikacyjnej, związane ze szkoleniami, promocją (zakupem materiałów informacyjnych, konferencjami prasowymi, spotkaniami informacyjno-promocyjnymi), oznaczeniem produktów projektu, zakupem sprzętu i wyposażenia biura projektu oraz oprogramowania, niezbędnego do zarządzania projektem w trakcie jego realizacji, nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, więc nie będzie przysługiwało odliczenie podatku od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie natomiast przysługiwało z tytułu zakupu oznaczeń informacyjnych o finansowaniu projektu na węzłach sieci SSPW oraz wydatków związanych z budową ww. infrastruktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

W momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać kwalifikacji wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Dodać należy, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 i 15a) ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim, określone ustawami, w szczególności w zakresie edukacji publicznej (...) oraz działalności w zakresie telekomunikacji.

Województwo, stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 tej ustawy, posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 45 ww. ustawy, województwo jako samorządowa osoba prawna, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego.

Z powyższych przepisów wynika, że zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma województwo (jednostka samorządu terytorialnego), nie zaś urząd, który jest jednostką organizacyjną województwa zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną.

Zatem na podstawie przepisów regulujących ustrój województwa oraz przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to województwo jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jako jednostka samorządu terytorialnego, ze względu na przyznaną mu ustawowo osobowość prawną. Natomiast urząd marszałkowski, realizując zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy, działający w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej.

Wskazać należy również, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższego przepisu wynika, że dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, sprowadzającego się do oddania rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na uiszczaniu kwoty ustalonego czynszu dzierżawnego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Województwo będzie dokonywało zakupów towarów i usług, w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Tworzona w związku z tym projektem infrastruktura, obejmie przede wszystkim elementy niezbędne do instalacji i działania szerokopasmowego dostępu do Internetu (tj.

kanalizacja teletechniczna, przewody, światłowody, studnie czy lokalizacje węzłów telekomunikacyjnych) oraz elementy aktywne w węzłach sieci szkieletowej i węzłach sieci dystrybucyjnej. Eksploatacja wybudowanej sieci powierzona będzie podmiotowi zewnętrznemu - operatorowi infrastruktury, natomiast Województwo pozostanie jej właścicielem. Powierzenie nastąpi na podstawie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, z tytułu której operator infrastruktury będzie m. in. płacił na rzecz Województwa czynsz dzierżawny. Zakres realizacji ww. projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami prawa, w szczególności edukacji publicznej oraz działalności w zakresie telekomunikacji.

Województwo jest wnioskodawcą i beneficjentem projektu, z kolei podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych jest Urząd. W związku z tym Urząd będzie ?płatnikiem? zobowiązań powstałych w wyniku realizacji projektu i na ten podmiot, jako zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług, będą wystawiane faktury VAT. Województwo nie jest podatnikiem VAT czynnym i nie prowadzi samodzielnie obsługi finansowo-księgowej i podatkowej, która wykonywana jest przez Urząd.

Wydatki związane z budową regionalnej sieci szerokopasmowej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast wydatki dotyczące działań szkoleniowych skierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym oraz działań informacyjno-promocyjnych skierowanych do ogółu społeczeństwa, jak i wydatki na zakup sprzętu komputerowego z oprogramowaniem i wyposażenia przeznaczonego do obsługi projektu, będą służyły wykonywaniu zadań publicznych nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami prawa, ale nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że - wbrew stanowisku Wnioskodawcy - Urzędowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu. Nie jest on bowiem podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Uprawnionym do odliczenia podatku naliczonego będzie Województwo, o ile - w chwili realizacji przedmiotowego projektu - będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i na fakturach dokumentujących ponoszone w ramach projektu wydatki, wskazane będą jego dane jako nabywcy.

Skoro część zakupów, o których mowa we wniosku ? jak wskazał Wnioskodawca ? będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, a część nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Województwo słusznie uznało, że w niniejszym przypadku zastosowanie znajdzie dyspozycja wynikająca z art. 90 ust. 1 ww. ustawy, zobowiązująca w takim przypadku do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia podatku i kwot związanych z czynnościami niedającymi prawa do obniżenia podatku. W konsekwencji Województwo będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego ? jak zasadnie oceniło - w zakresie, w jakim opisane we wniosku wydatki ponoszone na budowę infrastruktury telekomunikacyjnej, udokumentowane fakturami VAT, będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (dzierżawą ww. infrastruktury), na zasadach wynikających z art. 86 ww. ustawy, jeżeli nie wystąpią ograniczenia wynikające z art. 88 tej ustawy. Prawo to na ww. zasadach będzie dotyczyło również wydatków ponoszonych przez Województwo na eksploatację przedmiotowej sieci oraz zakup oznaczeń informacyjnych o finansowaniu projektu na węzłach ww. sieci szerokopasmowej, przeznaczonej do dzierżawy. Natomiast prawo do odliczenia nie będzie przysługiwało ? jak słusznie Wnioskodawca wskazał ? w odniesieniu do wydatków niezwiązanych bezpośrednio z nabyciem, budową i eksploatacją infrastruktury telekomunikacyjnej, jak i związanych ze szkoleniami, promocją (zakupem materiałów informacyjnych, konferencjami prasowymi, spotkaniami informacyjno-promocyjnymi), oznaczeniem produktów projektu, zakupem sprzętu i wyposażenia biura projektu oraz oprogramowania, niezbędnego do zarządzania projektem w trakcie jego realizacji, skoro ? jak wynika z treści wniosku ? nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Wobec faktu, iż Wnioskodawca w stanowisku wskazał m. in., że Urząd jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie działań związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części związanej z budową sieci, z czym tut. organ nie mógł się zgodzić, oceniając przedstawione we wniosku stanowisko całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika