Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. ?Przebudowa z rozbudową oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej w Gminie? ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 22 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. ?Przebudowa z rozbudową oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej w Gminie?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usługi. Zamierza przeprowadzić roboty budowlane związane z przebudową i rozbudową oczyszczalni ścieków w miejscowości R. i sieci kanalizacyjnej w miejscowości M., w ramach zadania pn. ?Przebudowa z rozbudową oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej w Gminie?. W ramach zadania zostanie przebudowana i rozbudowana oczyszczalnia oraz sieć kanalizacyjna. Zakupiony zostanie niezbędny sprzęt dla wyposażenia oczyszczalni ścieków zapewniający jej prawidłowe działanie. Zadanie zostanie zrealizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 ze środków pozyskanych z programu i środków własnych Gminy. Podatek od towarów i usług jest kosztem niekwalifikowanym w ramach realizowanego zadania. W dniu 1 października 2010 r. Gmina zawarła umowę dzierżawy z ?Z.? sp. z o.o., której przedmiotem jest dzierżawa urządzeń kanalizacyjnych i sanitarnych (położonych w granicach administracyjnych Gminy) i oczyszczalni ścieków w miejscowości R., będących własnością Gminy. Zgodnie z brzmieniem § 4 umowy i ankesem nr 1 z dnia 30 listopada 2011 r. ?Podstawą naliczenia czynszu dzierżawy jest rzeczywista ilość sprzedaży usług w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków przekazywana w terminach do ostatniego dnia każdego miesiąca począwszy od dnia 31 grudnia 2011 r. plus podatek od towarów i usług w wysokości wynikającej z obowiązujących przepisów. przepis do niej


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina, która jest inwestorem robót budowlanych związanych z przebudową i rozbudową oczyszczalni ścieków w miejscowości R. oraz sieci kanalizacyjnej w miejscowości M. wykonywanych w ramach ww. zadania, może dokonać obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...


Zdaniem Wnioskodawcy, jako inwestor robót budowlanych polegających na przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej może dokonać odliczenia podatku naliczonego (na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę robót budowlanych), gdyż ww. oczyszczalnia i sieć kanalizacyjna związane są z działalnością opodatkowaną ? stanowią przedmiot dzierżawy, a czynność ta podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku. Gmina stwierdziła, że spełnia wszelkie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tzn. jest podatnikiem tego podatku, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Końcowo ponownie wskazała, że w związku z tym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów niekwalifikowalnych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika