Czy wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku?

Czy wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.), uzupełnionego w dniu 17 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości z tytułu nabycia koparki oraz wydatków ponoszonych na jej utrzymanie - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości z tytułu nabycia koparki oraz wydatków ponoszonych na jej utrzymanie.


W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu do tutejszego organu 17 grudnia 2007 r.) przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Zakład jest jednostką budżetową oraz czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie ze Statutem do jego zadań należy w szczególności:


  1. utrzymywanie, modernizacja, remonty i budowa dróg gminnych, mostów oraz chodników;
  2. prowadzenie inwestycji wodociągowych, kanalizacyjnych oraz związanych z budową oczyszczalni ścieków;
  3. pobieranie opłat za pobór wody oraz zrzut nieczystości stałych i płynnych;
  4. prowadzenie inwestycji ogólno - budowlanych oraz remontów;
  5. konserwacja, utrzymanie i eksploatacja sieci wodociągowych, w tym ujęć wodnych (hydroforni) oraz kanalizacyjnych;
  6. prowadzenia składowiska odpadów i oczyszczalni ścieków;
  7. gospodarka zasobami lokali mieszkalnych i użytkowych gminy oraz pobór czynszów;
  8. prowadzenie przetargów związanych z powierzonymi przez wójta zadaniami inwestycyjnymi;
  9. konserwacja i remonty gminnych obiektów użyteczności publicznej;
  10. prowadzenie dokumentacji technicznej i kartotek związanych z eksploatacją ujęć i sieci wodno - kanalizacyjnych oraz inne usługi i zadania.


Jak z powyższego wynika Zakład prowadzi szeroką działalność:


  • związaną ze sprzedażą opodatkowaną (np. opłaty za pobór wody, zrzut nieczystości stałych i płynnych, czynsze za wynajem lokali użytkowych gminy),
  • związaną ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania (np. odbiór techniczny przyłącza wody, wydanie warunków technicznych przyłącza wody, wynajmowanie lokali o charakterze mieszkalnym),
  • nie związaną z żadną sprzedażą (np. utrzymanie, modernizacja, remonty i budowa dróg gminnych, mostów oraz chodników).


Środki na realizację tych zadań, jak i całą działalność Zakład otrzymuje z urzędu gminy w planie finansowym.

Z tytułu wykonywania zadań wymienionych w pkt 1 Zakład nie otrzymuje żadnych dochodów, a zatem nie posiada z tytułu zakupu towarów i usług wykorzystywanych do ich realizacji prawa do obniżenia podatku należnego. Natomiast czynności wymienione w pozostałych punktach związane są ze sprzedażą opodatkowaną, wiec zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zakład planuje zakup koparki, którą chce wykorzystywać do działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną (inwestycje wodociągowe, kanalizacyjne oraz bieżące ich utrzymanie), jak również nie związaną z taką działalnością (inwestycje i remonty dróg, mostów i chodników). Na chwilę obecną Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić proporcji wykorzystywania tej koparki do jednej, czy też drugiej działalności.

Z pisma z dnia 6 grudnia 2007 r. wynika, iż Wnioskodawca stosuje, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, zasadę proporcjonalnego odliczania podatku. Wskaźnik proporcji wyliczony zgodnie z art. 90 ust. 3 za okres od 1 stycznia 2007 r. do 30 listopada 2007 r. wynosi 99,37%, za rok 2006 98,77%, za rok 2005 99,30%, za okres od 1 maja do 31 grudnia 2004 r. 99,27%. Proporcja w tych okresach przekroczyła 98%, zatem zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy zastosowano prawo do obniżenia kwoty podatku o całą kwotę podatku naliczonego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy od zakupu tej koparki oraz dalszych wydatków na jej utrzymanie (przegląd i części) można w całości odliczyć podatek naliczony, czy też nie przysługuje w ogóle takie prawo, a może należałoby przyjąć odliczenie podatku proporcjonalne...


Zdaniem Wnioskodawcy, jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że od zakupu i bieżącego utrzymania koparki (przegląd i części), można odliczyć w całości podatek naliczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Przytoczone wyżej regulacje prawne w sposób jednoznaczny wiążą prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. takimi które generują podatek należny. Jednocześnie uprawnienie takie nie przysługuje w sytuacji, jeżeli nabyte towary i usługi nie są w ogóle wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych. Natomiast gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi, to prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie w jakim związane są z pierwszym z powyższych rodzajów czynności.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługi a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 347/1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie ETS.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów o usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż przysługuje mu pełne prawo do odliczenia, gdyż byłoby to sprzeczne z ww. zasadą neutralności podatku od towarów i usług i naruszałoby podstawowy mechanizm działania tego podatku. Wtedy bowiem można byłoby odliczyć podatek naliczony, mimo braku podatku należnego, który mógłby być obniżony. W takim przypadku podatek nie zostałby przez nikogo uiszczony. Tym samym podatnicy dokonujący czynności niepodlegających opodatkowaniu byliby stawiani w pozycji uprzywilejowanej, po pierwsze nie mieliby obowiązku uiszczenia podatku należnego, a po drugie dokonując jakiejkolwiek innej czynności opodatkowanej, mogliby skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego, nie pozostającego w żadnej relacji z podatkiem należnym. Innymi słowy, podatnik miałby prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie pod warunkiem dokonania jednej czynności opodatkowanej, nawet stanowiącej nieznaczny wycinek całokształtu jego działalności.

Dodać należy, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałby możliwość odliczenia w rozpatrywanej sytuacji.

W świetle powyższego Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu koparki oraz poniesionych wydatków na jej bieżące utrzymanie (przeglądy techniczne, części zamienne) w zakresie, w jakim nabycia te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi Zakłdu (powstaniem podatku należnego). Natomiast w odniesieniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje Zakładowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika