Sposób odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu kluczowego.

Sposób odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu kluczowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu kluczowego - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 30 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu kluczowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Instytut realizuje podstawową działalność naukowo-badawczą finansowaną ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w ramach dotacji statutowej (podmiotowej), przeznaczonej na sfinansowanie bieżącej działalności Jednostki lub na cele inwestycyjne oraz z krajowych, wieloletnich projektów badawczych (grantów) własnych, promotorskich i specjalnych. Ta część działalności nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Ponadto prowadzi usługi na rzecz podmiotów gospodarczych oraz wynajmuje część pomieszczeń biurowych, i ta część działalność jest opodatkowana tym podatkiem. W 2008 r. Instytut podpisał z MNiSzW umowę na projekt kluczowy pod nazwą ?Modelowe kompleksy agroenergetyczne jako przykład kogeneracji rozproszonej opartej na lokalnych i odnawialnych źródłach energii?, który realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego: ?Innowacyjna Gospodarka 2007-2013?, Priorytet 1: ?Badania i rozwój nowoczesnych technologii?, Działanie 1.1.: ?Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy?.

Wyniki badań będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, jak również do dalszych prac badawczych, finansowanych ze środków statutowych lub grantów. Dokonując zakupów do projektu kluczowego Instytut odlicza część podatku naliczonego. Aby prawidłowo wyliczyć kwotę, od której przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, obliczył jaka część działalności jest objęta ustawą o podatku od towarów i usług i tylko w takiej części odlicza podatek naliczony od zakupów związanych z przedmiotowym projektem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Instytut powinien obliczyć, jaka część jego działalności jest objęta ustawą o podatku od towarów i usług, aby prawidłowo odliczyć od należnego podatku część naliczonego podatku, od zakupów związanych z realizacją projektu kluczowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z tym, że wyniki projektu kluczowego będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanej, jak i do czynności nie objętej ustawą, Instytut powinien obliczyć jaka część Jego działalności jest objęta ustawą i tylko w takiej części może odliczyć podatek naliczony od zakupionych towarów i usług związanych z tym projektem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w przypadku, gdy spełnione są łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika, a zarazem fundamentalnym elementem systemu podatku od towarów i usług, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że podstawową działalnością Wnioskodawcy jest działalność naukowo-badawcza, która nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.

Ponadto Instytut prowadzi usługi na rzecz podmiotów gospodarczych oraz wynajmuje część pomieszczeń biurowych i ta część działalność jest opodatkowana tym podatkiem. W 2008 r. podpisał z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę na projekt kluczowy pod nazwą ?Modelowe kompleksy agroenergetyczne jako przykład kogeneracji rozproszonej opartej na lokalnych i odnawialnych źródłach energii?. Wyniki badań będą służyły zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i czynnościom niepodlegającym ustawie o podatku od towarów i usług. Dokonując zakupów do ww. projektu, Instytut odlicza część podatku naliczonego w takiej części, jaka jest związana z działalnością opodatkowaną tym podatkiem.

Zatem, w przedstawionym stanie faktycznym, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawca prawidłowo dokonuje odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z przedmiotowym projektem, jedynie w takiej części, w jakiej zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną, tj. przy uwzględnieniu wyliczenia jaka część Jego działalności jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Odliczenie to jest prawidłowe, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo przewidziane w art. 88 powołanej ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika