Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?XXX? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?XXX?.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W marcu 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. ?XXX?, w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności. Celem projektu jest przyczynienie się do rozwoju kompetencji dzieci i młodzieży w sferze stosowania nowoczesnych technologii poprzez utworzenie pracowni multimedialnej z bezpłatnym dostępem do internetu. W jego ramach planuje się utworzenie i wyposażenie pracowni multimedialnej w wynajętej sali w budynku szkoły. Projekt opiera się na założeniu, że jednym z zasadniczych zadań współczesnej komunikacji jest rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz innych grup społecznych. Rozwój kompetencji informatycznych w tym zakresie powinien dokonywać się w miejscu ogólnodostępnym, znanym dzieciom i młodzieży, z odpowiednią infrastrukturą techniczną i socjalną.


W ramach projektu Stowarzyszenie planuje przeprowadzenie trzech bezpłatnych pozalekcyjnych kół zainteresowań dla dzieci i młodzieży z terenu gminy w trzech grupach, każda licząca po 24 osoby (3 grupy x 24= 72 osoby). Koła zainteresowań to:


  1. Zajęcia dziennikarskie : 24 osobowa grupa dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 15 lat, zajęcia będą nieodpłatne, prowadzone przez trenera o dużym doświadczeniu i kwalifikacjach polonistycznych;
  2. Zajęcia informatyczne dla dzieci w wieku od 6 do 9 lat, 24 osobowa grupa, zajęcia będą nieodpłatne, prowadzone przez osobę o wymaganych kwalifikacjach do prowadzenia zajęć z dziećmi w tym wieku;
  3. Zajęcia informatyczne dla dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 15 lat, 24 osobowa grupa, zajęcia prowadzone będą przez osobę o wymaganych kwalifikacjach, będą nieodpłatne, prowadzone w godzinach pozalekcyjnych raz w tygodniu po 90 min. w okresie od stycznia do kwietnia 2014 r.


Dostęp do internetu: w godzinach od 8.00 do 16.00 w dni robocze od poniedziałku do piątku, z uwzględnieniem przerwy na ferie zimowe i Święta Wielkanocne, z którego będzie korzystać min. 100 os./tyg.

Realizacja projektu zostanie udokumentowana fotograficznie na podstawie listy osób korzystających z internetu w pierwszym pełnym, roboczym tygodniu danego miesiąca (jeden tydzień w danym miesiącu x 4 miesiące = 400 osób).


Nastąpi wyposażenie pracowni multimedialnej w:


  • komputer przenośny dla trenera 1 szt.,
  • komputer przenośny użytkowy dla uczestników zajęć 24 szt.,
  • oprogramowanie biurowe przenośnego komputera do komputerów 26 szt.,
  • program antywirusowy 26 szt.,
  • tablicę interaktywną 1 szt.,
  • projektor krótkoogniskowy 1 szt.,
  • głośniki komputerowe 3 szt.,
  • skaner 1 szt.,
  • drukarkę laserową 1 szt.,
  • projektor multimedialny 1 szt.,
  • ekran ścienny 1 szt.,
  • słuchawki z mikrofonem 25 szt.,
  • komputer stacjonarny 1 szt.,
  • monitor do obsługi komputera stacjonarnego 1 szt.,
  • klawiaturę do obsługi komputera stacjonarnego 1 szt.,
  • switch 1 szt.,
  • ruter 1 szt.,
  • myszki komputerowe 26 szt.,
  • krzesła komputerowe 26 szt.


Koszty wyposażenia pracowni multimedialnej oraz przeprowadzenia zajęć pozalekcyjnych: 99.852,40 zł. W kolejnych pięciu latach od dokonanej płatności końcowej (do czerwca 2019 r.). W pracowni multimedialnej z bezpłatnym dostępem do internetu odbywać się będą bezpłatne, pozalekcyjne zajęcia komputerowe raz w tygodniu po 45 min., dla 24 osób w miesiącach ?szkolnych? (ze względu na dzieci dojeżdżające). W tym samym czasie udostępniony będzie bezpłatny internet w godz. od 8.00 do 16.00.

Pracownia będzie bezpłatnie udostępniana innym zorganizowanym grupom w celu prowadzenia podobnych zajęć komputerowych dla mieszkańców gminy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy będzie istniała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją ww. projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej?


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że nie zamierza wykonywać czynności opodatkowanych po wyposażeniu pracowni multimedialnej, podatek od towarów i usług zawarty w wydatkach związanych z realizacją projektu nie podlega odliczeniu (odzyskaniu). Stowarzyszenie stwierdziło, że miejsce realizacji ww. projektu znajduje się w budynku szkoły i nie służy on sprzedaży opodatkowanej. Wyposażona pracownia multimedialna będzie nieodpłatnie wykorzystywana przez mieszkańców. Obecnie nie jest ona również wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika