Czy w przypadku otrzymania faktur VAT dokumentujących premię pieniężną przysługuje prawo do obniżenia (...)

Czy w przypadku otrzymania faktur VAT dokumentujących premię pieniężną przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jeżeli premia pieniężna dotyczy wyłącznie czynności opodatkowanych, będąc kosztem uzyskania przychodu w podatku dochodowym i nie jest związana z pojedynczą dostawą, lecz z całokształtem transakcji w określonym czasie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r. ), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą, przedmiotem której jest handel hurtowy i detaliczny artykułami spożywczymi. Jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Wskazuje Pani, iż zarówno otrzymuje premie pieniężne, jak i ich udziela za zrealizowanie określonych w umowie pułapów zakupów netto, jak też za dotrzymanie umówionych terminów płatności w wyznaczonych okresach czasu. Powyższe świadczenia odnoszą się do całokształtu zrealizowanych transakcji, w określonym czasie, nigdy nie odnoszą się do pojedynczej transakcji zakupów. Po zakończeniu okresów rozliczeniowych (najczęściej co miesiąc) otrzymuje Pani od dostawców informacje o wysokości przyznanej premii pieniężnej, na podstawie których, jako usługodawca, wystawia fakturę VAT, oraz jako dostawca towarów otrzymuje Pani fakturę, w której udokumentowana jest wysokość premii, powiększona o 22%.


W związku z powyższym, w piśmie z dnia 17 czerwca 2008 r., zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku otrzymania faktur VAT dokumentujących premię pieniężną przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jeżeli premia pieniężna dotyczy wyłącznie czynności opodatkowanych, będąc kosztem uzyskania przychodu w podatku dochodowym i nie jest związana z pojedynczą dostawą, lecz z całokształtem transakcji w określonym czasie...


Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 przyjąć należy, że premia pieniężna stanowi usługę, jeżeli nie jest związana z jednostkowym działaniem, lecz z całokształtem transakcji w określonym czasie. W związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących premie pieniężne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie udzielane premie pieniężne są związane z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących obciążenie z tytułu tych premii.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej
  • ;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji
  • ;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa
  • .


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca udziela premii pieniężnych, a ich wysokość uzależniona jest między innymi od zrealizowania określonych w umowie zakupów oraz dotrzymywania terminów płatności w ustalonym okresie rozliczeniowym. Ponadto ? jak wskazuje Wnioskodawca - premia pieniężna (bonus) nie jest związana z żadną konkretną dostawą.

Tak więc ww. działania kontrahentów Spółki, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanego przez nich wynagrodzenia. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W związku z tym uznać należy, że Wnioskodawcy, jako nabywcy przedmiotowej usługi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahentów za odpłatne świadczenie usług, w zakresie o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie występują inne przesłanki ograniczające to prawo wynikające z art. 88 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika