7% dla czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

7% dla czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 7 czerwca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku do czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku do czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia Mieszkaniowa jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki o powierzchni 1613 m2, zabudowanej budynkiem mieszkalnym, który jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanym w PKOB w dziale 11 pod symbolem 112. Budynek został wybudowany i oddany do użytkowania w 1984 r. Poddasze od początku jego istnienia było wykorzystywane przez mieszkańców sporadycznie. Spółdzielnia podjęła decyzję o zbyciu prawa do adaptacji poddasza (strychu) na cele mieszkaniowe i w lipcu 2005 r. ogłosiła przetarg. W sierpniu tego samego roku podpisała umowę z osobą, która wygrała przetarg. Zgodnie z § 1 umowy, nabywca (wykonawca adaptacji) uzyskał prawo do adaptacji strychu na lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej min. 52 m2, a Spółdzielnia zobowiązała się do ustanowienia na jego rzecz spółdzielczego własnościowego prawa do tego lokalu, po zakończeniu robót adaptacyjnych. Nabywca zobowiązany był wykonać na własny koszt adaptację poddasza, a nakłady poniesione przez niego, Spółdzielnia zaliczyła na wkład budowany. Zgodnie z § 2 umowy wykonawca zobowiązał się wnieść do Spółdzielni, przed podpisaniem umowy, opłatę za prawo do adaptacji w wysokości 16.500 zł. Kwota ta wpłacona przez nabywcę również została zarachowana jako zaliczka na wkład budowlany. Zgodnie z ww. umową przekazano lokal potencjalnemu nabywcy celem dokonania adaptacji. Przed rozpoczęciem modernizacji strych stanowił część wspólną budynku, a Spółdzielnia była jedynym właścicielem nieruchomości. Dopiero po modernizacji lokal ten spełnił definicję samodzielnego lokalu, co zostało potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez starostwo powiatowe. Jednocześnie nastąpiła zmiana sposobu użytkowania z poddasza nieużytkowego na lokal mieszkalny. W sierpniu 2007 r. dokonano protokolarnego odbioru prac adaptacyjnych. Lokal był użytkowany na podstawie umowy zawartej w sierpniu 2005 r. (nie było żadnego protokolarnego przekazania lokalu niż to, które miało miejsce w sierpniu 2005 r.). W sierpniu 2007 r. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie części poddasza nieużytkowego, adaptowanego na lokal mieszkalny. W związku z nie dostarczeniem przez wykonawcę wyceny poniesionych nakładów, Spółdzielnia zleciła rzeczoznawcy wycenę wartości rynkowej prawa własności poniesionych nakładów związaną ze zmianą sposobu użytkowania poddasza na lokal mieszkalny, którą ustalono na kwotę 54.299 zł, w tym: wartość prawa do adaptacji wynikająca z przetargu 16.500 zł oraz wartość rynkowa prawa własności nakładów związanych ze zmianą sposobu użytkowania 37.799 zł. Wartość wkładu budowlanego wyniosła 58.099,93 zł wraz z 7% podatkiem. W związku z nowelizacją ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.), Spółdzielnia nie dokonała ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. W maju 2008 r. ustanowiła prawo odrębnej własności lokalu i przeniosła jego własności. Od maja 2005 r. do kwietnia 2008 r. nabywca wnosił zryczałtowaną opłatę umowną w kwocie stanowiącą iloczyn przewidzianej w umowie powierzchni użytkowej i obowiązującej stawki opłaty eksploatacyjnej. Od momentu podpisania aktu notarialnego na ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego, czyli od maja 2008 r., nabywca ponosił opłaty w pełnej wysokości, zgodnie z obowiązującymi w Spółdzielni stawkami, tak jak pozostali jej członkowie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy pierwsze ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego (po adaptacji poddasza) i przeniesienia jego własności będzie opodatkowane 7% podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, pierwsze ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego (po adaptacji poddasza) i przeniesienie jego własności, podlega opodatkowaniu 7% podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie należy podkreślić, że ze względu na fakt, iż wniosek dotyczy stanu faktycznego, który miał miejsce w 2008 r., zastosowanie w niniejszej sprawie mają przepisy prawne obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów rozumie się ? w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy ? przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.


W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o ust. 12 powołanego artykułu, 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl ust. 12a tegoż artykułu, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Stosownie do treści ust. 12c tego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym, który jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanym w PKOB 112. Po podjęciu decyzji o zbyciu prawa do adaptacji poddasza na cele mieszkaniowe, które było wykorzystywane przez mieszkańców sporadycznie, w lipcu 2005 r. ogłosiła przetarg. W sierpniu tego samego roku podpisała umowę, zgodnie z którą nabywca uzyskał prawo do adaptacji strychu na lokal mieszkalny, a Spółdzielnia zobowiązała się do ustanowienia na jego rzecz spółdzielczego własnościowego prawa do tego lokalu po zakończeniu robót adaptacyjnych. W sierpniu 2007 r. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie poddasza. Po modernizacji lokal ten spełnił definicję samodzielnego lokalu. Jednocześnie nastąpiła zmiana sposobu jego użytkowania z poddasza nieużytkowego na lokal mieszkalny. Lokal ten był użytkowany przez nabywcę na podstawie umowy zawartej w sierpniu 2005 r. (nie miało miejsca drugie przekazanie lokalu). W związku z nowelizacją ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia nie ustanowiła spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a od razu prawo odrębnej własności lokalu. Ustanowienie to miało miejsce w maju 2008 r.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego jako dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. W związku z tym, że przed przedmiotową dostawą nie doszło do pierwszego zasiedlenia tego lokalu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, dostawa ta nie mogła korzystać ze zwolnienia. W związku z powyższym sprzedaż lokalu mieszkalnego powinna zostać opodatkowana 7% stawką podatku.

Ponadto informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii podstawy opodatkowania czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności, dokonano w interpretacji indywidualnej o numerze ITPP2/443-342b/10/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika