Odzyskanie podatku. sygn: ITPP2/443-359/12/AJ

Odzyskanie podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.), uzupełniony w dniu 11 maja 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu ..maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zadanie realizowane w ramach osi priorytetowej ?Turystyka?, Działanie 2.2 ?Promocja województwa i jego oferty turystycznej?, dofinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ? Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013. W celu płynnej realizacji zadania podpisano porozumienie w sprawie podziału zadań i obowiązków pomiędzy Stowarzyszeniem ? a Partnerami ? Powiat L., Powiat B., Powiat O., Gmina Miejska.

Zadanie miało charakter typowo promocyjny, dotyczyło zadań i imprez kulturalno-promocyjnych popularyzujących region (?), które po zrealizowaniu nie są związane z koniecznością ponoszenia dodatkowych nakładów. Projekt nie generuje żadnych przychodów, ani w okresie realizacji, ani w okresie referencyjnym. W ramach projektu nie przewidziano powstania środków trwałych.

Przedmiotem projektu była realizacja imprez i wydarzeń kulturalnych organizowanych w sezonie z udziałem turystów, na które składały się: koncerty, imprezy plenerowe, wystawy, spektakle teatralne, popularyzujące dziedzictwo kulturowe (?). W ramach działań promocyjnych opracowano i opublikowano materiały promocyjne popularyzujące dziedzictwo kulturowe (?). Zgodnie z zawartym porozumieniem każdy z Partnerów, w swoim zakresie, zobowiązany był zorganizować i przeprowadzić imprezy na terenie swojego powiatu, jak również podpisać umowy na wykonanie zadań i opłacić faktury. Stowarzyszenie odpowiedzialne jest między innymi za składanie wniosków o płatność i rozliczenie całego projektu na podstawie rozliczeń częściowych składanych przez Partnerów. Wszelkie czynności wykonywane przez Stowarzyszenie jako koordynatora i Lidera wykonywane są nieodpłatnie. Imprezy, które się odbywały były ogólnodostępne, a udział w nich był nieodpłatny.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie, z tytułu poniesionych wydatków na ww. zadanie, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie stwierdziło, że realizacja zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odzyskania podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zrealizowało zadanie współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, polegające na popularyzacji dziedzictwa kulturowego obszaru Warmii. W jego ramach zorganizowano koncerty i imprezy plenerowe, wystawy i spektakle, na które wstęp był ogólnodostępny i nieodpłatny.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r..


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika