Obowiązek zapłaty przez rolnika ryczałtowego, podatku należnego wykazanego w deklaracji VAT-8, z (...)

Obowiązek zapłaty przez rolnika ryczałtowego, podatku należnego wykazanego w deklaracji VAT-8, z tytułu zakupu samochodu ciężarowego na terytorium Unii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 i 30 lipca 2009 r. (data wpływu odpowiednio 9 i 30 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zapłaty przez rolnika ryczałtowego, podatku należnego wykazanego w deklaracji VAT-8, z tytułu zakupu samochodu ciężarowego na terytorium Unii - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2009 r. został złożony wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 7 i 30 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zapłaty przez rolnika ryczałtowego, podatku należnego wykazanego w deklaracji VAT-8, z tytułu zakupu samochodu ciężarowego na terytorium Unii.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Będąc rolnikiem ryczałtowym nabył Pan w dniu 29 sierpnia 2007 r., z Holandii samochód ciężarowy Scania, o wartości 47 000 euro. Samochód ten nie spełniał kryteriów do uznania go za nowy środek transportu, w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawcą był podatnik podatku od wartości dodanej, który podał dla tej transakcji swój numer identyfikacji podatkowej NIP-UE. Przedmiotowa dostawa nie była dokonana na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. podstawą opodatkowania w przypadku dostawcy nie była marża. Zakupiony samochód ciężarowy został w dniu 17 września 2007 r. zarejestrowany i od tego dnia był użytkowany wyłącznie w Pana gospodarstwie rolnym. Stanowi środek trwały wykorzystywany w tym gospodarstwie. W dniu 12 września 2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał na Pana wniosek zaświadczenie, iż nie ciąży obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu tego przywozu środka transportu. W dniu 26 września 2007 r. zrezygnował Pan z opodatkowania w formie ryczałtu i dokonał rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług czynny oraz VAT-UE. W trakcie czynności sprawdzających, przeprowadzanych przez urząd stwierdzono, iż przedmiotowa transakcja jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów i należy ją opodatkować. Wskazał Pan, iż jako rolnik ryczałtowy, nie dokonywał innych nabyć z terytorium Unii.


W związku z powyższym, w piśmie z dnia 7 lipca 2009 r., zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym zasadna jest zapłata podatku należnego na podstawie deklaracji VAT-8...


Zdaniem Wnioskodawcy, zapłata podatku należnego na podstawie deklaracji VAT-8 jest zasadna. Powyższe wynika z treści przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez rolnika ryczałtowego ? zgodnie z art. 2 pkt 19 powołanej ustawy - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Natomiast ust. 2 tego artykułu wskazuje, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:


  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika;
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r., wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 (tzn. towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 80, art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, z uwzględnieniem warunków określonych w tych przepisach) nabywanych przez:


  1. rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
  2. podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
  3. podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  4. osoby prawne, które nie są podatnikami
    1. jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro.


Zgodnie z art. 97 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Z art. 99 ust. 8 ustawy wynika, iż podatnicy wymienieni w art. 15, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, lub którzy skorzystali z możliwości wymienionej w art. 10 ust. 6, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Z treści art. 103 ust. 3 ustawy wynika, iż w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Natomiast ust. 4 powyższego artykułu wskazuje, iż przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika (art. 103 ust. 5).

W § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) określony został wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-8), o której mowa w art. 99 ust. 8 ustawy. Deklarację tę, dla celów dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązani są składać podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE.

Służy ona do rozliczania podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, gdy podatnicy, którzy nie mają obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K, dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, których wartość przekroczyła kwotę 10.000 euro lub w sytuacji, gdy wartość tego nabycia nie przekroczyła ww. kwoty, ale podjęli decyzję o opodatkowaniu nabycia, co potwierdzili stosownym zawiadomieniem złożonym w urzędzie skarbowym.

W tej sytuacji, podatnik (w tym rolnik ryczałtowy) dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na potrzeby prowadzonej przez niego działalności rolniczej, który nie jest obowiązany do składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, gdy przekroczy kwotę graniczną określoną art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy (tj. kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10 000 euro w okresie, którego dotyczy wniosek) składa deklarację VAT-8. Zatem taki podatnik (rolnik) zobowiązany jest do naliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a w konsekwencji do wykazania tego podatku w deklaracji podatkowej w zakresie dokonywanych nabyć (VAT-8).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż będąc rolnikiem ryczałtowym nabył Pan w dniu 29 sierpnia 2007 r., z Holandii, samochód ciężarowy o wartości 47 000 euro. Jako rolnik ryczałtowy, nie dokonywał innych nabyć z terytorium Unii. Dostawcą był podatnik podatku od wartości dodanej, który podał numer identyfikacji podatkowej NIP-UE. W dniu 26 września 2007 r. zrezygnował Pan z opodatkowania w formie ryczałtu i dokonał rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług czynny oraz podatnik VAT-UE. Zakupiony samochód służy wyłącznie sprzedaży opodatkowanej i stanowi środek trwały wykorzystywany w prowadzonym gospodarstwie rolnym.

Wynika z tego, iż Wnioskodawca do dnia 25 września 2007 r. prowadził gospodarstwo rolne w charakterze rolnika ryczałtowego. Korzystał w tym czasie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wypełniając przesłanki zawarte w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług posiadał status podatnika ?zwolnionego? (nie był w tym czasie podatnikiem ?czynnym?).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż w związku z przekroczeniem kwoty wewnątrzwspólnotowego nabycia w wysokości 10.000 euro, nabycie przedmiotowego samochodu ciężarowego podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem jest Pan zobowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej na druku VAT-8 i dokonania zapłaty należnego podatku.

Jednocześnie informuje się, że kwestia dotycząca momentu odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodu ciężarowego, została rozstrzygnięta w interpretacji nr ITPP2/443-361b/09/EŁ.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP2/443-361b/09/EŁ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika