Braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ???- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ???.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Urząd, jako aparat wykonawczy Samorządu Województwa, jest beneficjentem prowadzącym projekt pn. ???, realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt realizowany był w latach 2009-2012, jego wartość całkowita wynosi 4.744.778,65 zł, wartość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 3.957.811,43 zł, a wartość wkładu własnego 698.437,33 zł. Zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 4 Uchwały Zarządu z dnia 17 grudnia 2012 r. w sprawie zmiany Uchwały Zarządu z dnia 18 maja 2009 r. ze zm. w sprawie dofinansowania ww. projektu realizowanego w ramach Osi Priorytetowej 1 - ?Przedsiębiorczość?, Poddziałanie 1.2.3. - ?System obsługi inwestora na poziomie regionalnym?, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w przypadku gdy beneficjent oświadczył, iż podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym, zobowiązany jest do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w zakresie realizowanego projektu. Interpretacja ma stanowić dowód potwierdzający uznanie ponoszonych w ramach projektu kosztów za kwalifikowane. Podatek ponoszony jest w związku z dokonywaniem zakupów towarów i usług objętych podatkiem, bezpośrednio związanych z realizacją działań zaplanowanych w ramach powyższego projektu.


Do działań tych należy zaliczyć m.in.:


  • zakup wyposażenia (wieszaki, aparaty telefoniczne, komputery, biurka, krzesła, urządzenia wielofunkcyjne),
  • przygotowanie i druk opracowań, publikacji, analiz (m.in. analiz dotyczących najefektywniejszych możliwości i sposobów promocji województwa, promocji województwa, perspektyw rozwojowych sektorów dominujących, dotyczących ulg i zwolnień dla inwestorów z tego województwa, plakatów, ulotek, folderu możliwości eksportowych, kart terenów inwestycyjnych),
  • wydatki związane z udziałem w targach, misjach, wydarzeniach promocyjnych,
  • wydatki związane z organizacją konferencji,
  • wydatki związane z organizacją seminariów dla instytucji otoczenia biznesu,
  • mobilne stoisko wystawiennicze,
  • wykonanie i administrowanie strony internetowej oraz pozycjonowanie jej w wyszukiwarkach,
  • kampanię reklamową w mediach,
  • materiały biurowe,
  • oprogramowanie komputerowe,
  • tłumaczenia.


Zgodnie z zasadą ogólną, podatek naliczony może zostać uznany za kwalifikowany, jeśli jest faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Instytucję Realizującą (tj. Urząd) i nie ma ona prawnych możliwości odzyskania tego podatku. Pod pojęciem ?odzyskanie? podatku rozumie się odliczenie go od podatku należnego lub zwrot w przypadkach ściśle określonych przepisami ustawy. W związku z powyższym Urząd, który jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wnosi o wydanie interpretacji uzasadniającej brak możliwości odzyskania podatku poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją projektu własnego Samorządu Województwa, finansowanego ze środków pochodzących z funduszy europejskich oraz budżetu własnego Samorządu, przysługuje Urzędowi prawo do odzyskania podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku naliczonego, tj. odliczenia go od podatku należnego lub zwrotu, w przypadkach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji tego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług powinien być uznany za ?kwalifikowany?, gdyż jest faktycznie i ostatecznie ponoszony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi - jak wskazano we wniosku - nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Wskazać jednocześnie należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rejestracji Urzędu jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika