Prawo do odliczenia z tyt. realizacji inwestycji. sygn: ITPP2/443-395/14/AP

Prawo do odliczenia z tyt. realizacji inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?W ?? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?W?.?.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie realizuje projekt na podstawie umowy z dnia 27 grudnia 2012 r. zawartej między Województwem a liderem konsorcjum. Projekt realizowany jest pod nazwą: ??..? przez konsorcjum, w skład którego wchodzi sześć instytucji, w tym Stowarzyszenie. Przekazane dofinansowanie jest dotacją, którą należy przeznaczyć na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, służącego udzielaniu pożyczek mikro, małym i średnim przedsiębiorcom, na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielanie pożyczek przez Stowarzyszenie mieści się w ramach prowadzonej działalności statutowej. Zawarta umowa (§ 8) przewiduje zwrot poniesionych przez lidera i konsorcjantów kosztów administracji i zarządzania funduszem pożyczkowym związanych z utrzymaniem i eksploatacją pomieszczeń biurowych, obsługą prawną projektu, itp.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535, z późn. zm.), ?opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłata dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju?. Zgodnie z art. 43 ust. l pkt 38 ustawy, ?zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami przez kredytodawcę lub pożyczkobiorcę?.

Dla potrzeb realizowanego projektu Stowarzyszenie w 2012 r. złożyło oświadczenie, że nie może odliczyć kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach zakupu przeznaczonych na pokrycie kosztów niezbędnych przy realizacji tego projektu i jest on kosztem kwalifikowanym, gdyż od 1 marca 2011 r. nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym jest mowa, że ?zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku?.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy od dokonanych zakupów wyłącznie dla potrzeb realizowanego projektu, istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, który ponownie wskazał, że od 1 marca 2011 r. nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane w ramach realizowanego projektu zakupy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje i tym samym w realizowanym projekcie będzie kosztem kwalifikowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Od dnia 1 kwietnia 2013 r. ww. przepis ma następujące brzmienie: ?Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w sytuacji, gdy:


  • podmiot nie jest podatnikiem czynnym,
  • nabyte towary i usługi wykorzystane są do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub/oraz niepodlegających temu podatkowi (nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych).


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro Stowarzyszenie ? jak wskazało ? nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dotyczące realizacji projektu, o którym mowa we wniosku.

Końcowo należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika