Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kompleksowej usługi szkoleniowej.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kompleksowej usługi szkoleniowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 21 lipca (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kompleksowej usługi szkoleniowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2010 r. złożono, uzupełniony w dniu 21 lipca 2010 r. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kompleksowej usługi szkoleniowej.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność handlową, polegającą na sprzedaży urządzeń, maszyn i elektronarzędzi. W tym celu współpracuje z podmiotami świadczącymi usługi dystrybucji sprzedawanych przez nią wyrobów. Produkty są dystrybuowane w dużych sieciach handlowych oraz autoryzowanych punktach sprzedaży. Spółka cyklicznie organizuje kilkudniowe konferencje i szkolenia dla własnych przedstawicieli handlowych będących pracownikami Spółki, kluczowych kontrahentów oraz autoryzowanych dealerów. W ramach konferencji i szkoleń prowadzone są szkolenia produktowe, które mają na celu przekazanie informacji o aktualnej ofercie, prezentację nowych produktów i możliwości ich zastosowania poprzez pokazy, czy filmy instruktażowe. W czasie konferencji i szkoleń Spółka przeprowadza akcje promocyjne, umieszcza banery reklamowe, flagi i rozprowadza inne materiały reklamowe. W przyszłości zamierza zawrzeć umowę na kompleksową organizację takich konferencji i szkoleń przez jednego organizatora. Umowa miałaby obejmować m.in. zakwaterowanie uczestników, wynajem i wyposażenie sali konferencyjnej, wyżywienie w czasie konferencji, parkingi oraz inne niezbędne wydatki do prawidłowego i płynnego przeprowadzenia konferencji. Spółka na podstawie zawartej umowy, otrzymałaby jedną fakturę za wykonanie usługi kompleksowej za 'organizację konferencji (szkolenia)'. W skład nabywanej usługi kompleksowej organizacji konferencji (szkoleni) nie wchodzi sama usługa szkolenia. Są one prowadzone przez pracowników Spółki lub podmioty zewnętrzne na podstawie odrębnej umowy. Nabywana usługa organizacji konferencji (szkolenia) obejmuje tylko zabezpieczenie logistyczno-techniczne przedsięwzięcia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Spółka ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od usługi 'organizacji konferencji (szkolenia)', na podstawie faktury wystawionej przez organizatora konferencji, np. hotel...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w pełnej wysokości wynikający z faktury dokumentującej nabycie usługi 'organizacji konferencji (szkolenia)', na którą, zgodnie z umową, składać się będą m. in.: zakwaterowanie uczestników, wynajem i wyposażenie sali konferencyjnej, wyżywienie w czasie konferencji, parkingi i inne niezbędne wydatki do prawidłowego i płynnego przeprowadzenia konferencji (szkolenia).

Spółka wskazała, że na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przypadku Spółki spełniona jest przesłanka pozytywna, gdyż istnieje związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na organizację konferencji (szkolenia), w ramach której przeprowadzone zostanie szkolenie prezentujące praktyczne i prawidłowe zastosowanie oferowanych przez nią produktów, a sprzedażą opodatkowaną. Spółka nie dokonuje sprzedaży zwolnionej, a przeprowadzenie szkolenia jest w sposób bezpośredni związane ze sprzedażą opodatkowaną. Z kolei art. 88 ust. 1 pkt 4 i ust. 3a ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Spółka podniosła, że zakupiona przez nią usługa 'organizacji konferencji (szkolenia)' nie została wymieniona w katalogu usług, w stosunku do których nie stosuje się obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wskazała, że należy uznać, iż zakupiona usługa organizacji konferencji (szkolenia) jest usługą złożoną, bowiem składa się z różnych czynności, stanowiących usługi pomocnicze, których realizacja prowadzi do jednego celu - do wykonania świadczenia głównego. Można mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji (szkolenia), na które składają się inne świadczenia pomocnicze: zakwaterowanie uczestników, wyżywienie, wynajem sal i ich wyposażenia itp. Natomiast usługę należy rozumieć jako pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Zatem pojedyncza usługa jest traktowana jako element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej. Z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy będą tworzyć jedną usługę kompleksową obejmującą kilka czynności. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP1/443-323/09/AW z dnia 23 czerwca 2009 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.


Natomiast ust. 3a cyt. artykuł stanowi, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:


  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.


Zasadniczo każde świadczenie musi być uznawane za odrębne i niezależne, natomiast jedno świadczenie z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej jego części uznaje się za zasadnicze, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do świadczenia zasadniczego. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. W sytuacji, w której łącznie ma miejsce dostawa towarów i świadczenie usług, nie oznacza to, że dwa świadczenia nie powinny być zakwalifikowane jako jedno świadczenie złożone dla celów podatku od towarów i usług. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka zamierza zawrzeć umowę dotyczącą kompleksowej organizacji konferencji i szkoleń. W związku z jej zawarciem kontrahent zobowiąże się do zapewnienia m.in. zakwaterowania uczestników, wynajmu i wyposażenia sali konferencyjnej, wyżywienia w czasie konferencji, zapewnienia parkingu oraz innych czynności niezbędnych do prawidłowego i płynnego przeprowadzenia konferencji. Zgodnie z zawartą umową Spółka otrzyma jedną fakturę za wykonanie usługi kompleksowej za 'organizację konferencji (szkolenia)'. Nabywana usługa organizacji konferencji (szkolenia) obejmuje tylko zabezpieczenie logistyczno-techniczne przedsięwzięcia.

Na podstawie powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych przez Spółkę, stwierdzić należy, że w przypadku gdy nabywana usługa będzie obiektywnie tworzyć w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze dokumentującej jej wykonanie, gdyż ? jak wskazano we wniosku ? nabywana usługa będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, o ile nie wystąpią okoliczności wyłączające to prawo, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług .


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

IBPP1/443-323/09/AW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika