Miastu będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...)

Miastu będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w takiej części w jakiej efekt końcowy projektu będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla Podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 21 maja 2009 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla Podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic?


W przedmiotowym wniosku i piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto jest właścicielem terenów o pow. 29,9129 ha, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są na cele inwestycyjne związane z powstaniem Podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. Dz. U. Nr 232, poz. 1559). W związku z powyższym planuje zrealizować projekt ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic?, na który zostały wstępnie zarezerwowane środki poprzez wpisanie niniejszego zadania do Indykatywnego Wykazu Projektów Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach Osi priorytetowej I, Działanie1.2 Region atrakcyjny inwestycjom, poddziałanie 1.21. Tereny inwestycyjne. Projekt znajduje się obecnie na etapie przygotowania do realizacji. Projekt będzie współfinansowany ze środków dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt przewiduje uzbrojenie terenów inwestycyjnych stanowiących własność Miasta w następujące elementy infrastruktury: kanały ciepłownicze, kanalizację sanitarną i wodociągową, sieć gazową, drogi wraz z chodnikami obustronnymi, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową oraz oświetleniem i sygnalizacją świetlna. Projekt przewiduje, że po wykonaniu uzbrojenia terenu całość gruntów, za wyjątkiem gruntów położonych w pasach drogowych, zostanie sprzedana przedsiębiorcom z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Sprzedaż będzie dotyczyła jedynie gruntu. Infrastruktura wybudowana w ramach projektu w części pozostanie własnością Miasta, w części zostanie przekazana aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do części inwestycji zrealizowanej w ramach projektu pn. ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic?, polegającej na uzbrojeniu terenów inwestycyjnych w sieć ciepłowniczą, sanitarną, wodociągową, która zostanie wniesiona aportem do spółek komunalnych na podstawie aktu notarialnego, istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez wykonawcę inwestycji...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odniesieniu do części inwestycji ? uzbrojenie terenów inwestycyjnych w sieć ciepłowniczą, sanitarną, wodociągową w ramach realizacji przedmiotowego projektu, która zostanie przekazana aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym - podatnik (Miasto) może odliczyć podatek naliczony w fakturach wystawionych przez wykonawcę inwestycji w trakcie jej realizacji. Wykonanie ww. inwestycji wiąże się z czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jaką jest wniesienie inwestycji aportem do spółek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn.

których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że po zrealizowaniu projektu, polegającego na uzbrojeniu terenów inwestycyjnych, takimi elementami infrastruktury jak: kanały ciepłownicze, kanalizacja sanitarna i wodociągowa, sieć gazowa, drogi wraz z obustronnymi chodnikami, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową i sygnalizacją świetlną, w części pozostanie własnością Miasta, a w części zostanie przekazana w formie aportu do spółek komunalnych.

Uwzględniając powyższe, jak również treść powołanych przepisów, uznać należy, że Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji, jedynie w tej części, w jakiej będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych ? wniesienie tytułem aportu infrastruktury do spółek komunalnych.

Końcowo zauważyć należy, że kwestię związana z możliwością odliczenia podatku naliczonego związanego z budową dróg wraz z obustronnymi chodnikami, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, wiat przystankowych, zielenią drogową i sygnalizacją świetlną, rozstrzygnięto w interpretacji nr ITPP2/443-410b/09/AJ.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP2/443-410b/09/AJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika