Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...)

Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w takiej części w jakiej efekt końcowy projektu nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla Podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 21 maja 2009 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla Podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic?


W przedmiotowym wniosku i piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto jest właścicielem terenów o pow. 29,9129 ha, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są na cele inwestycyjne związane z powstaniem Podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. Dz. U. Nr 232, poz. 1559). W związku z powyższym planuje zrealizować projekt ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic?, na który zostały wstępnie zarezerwowane środki poprzez wpisanie niniejszego zadania do Indykatywnego Wykazu Projektów Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach Osi priorytetowej I, Działanie1.2 Region atrakcyjny inwestycjom, poddziałanie 1.21. Tereny inwestycyjne. Projekt znajduje się obecnie na etapie przygotowania do realizacji. Projekt będzie współfinansowany ze środków dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt przewiduje uzbrojenie terenów inwestycyjnych stanowiących własność Miasta w następujące elementy infrastruktury: kanały ciepłownicze, kanalizację sanitarną i wodociągową, sieć gazową, drogi wraz z chodnikami obustronnymi, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową oraz oświetleniem i sygnalizacją świetlna. Projekt przewiduje, że po wykonaniu uzbrojenia terenu całość gruntów, za wyjątkiem gruntów położonych w pasach drogowych, zostanie sprzedana przedsiębiorcom z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Sprzedaż będzie dotyczyła jedynie gruntu. Infrastruktura wybudowana w ramach projektu w części pozostanie własnością Miasta, w części zostanie przekazana aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Miasto nie jest właścicielem przebudowanej sieci gazowej, a jedynie posiada pozwolenie właściciela na przebudowę sieci gazowej w zakresie kolidującym z innymi elementami infrastrukturalnymi Miasta. Właścicielem sieci jest Spółka ?O? sp. z o.o. Miasto nie czerpie i nie będzie czerpało korzyści z przebudowanej w ramach projektu sieci gazowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do części inwestycji zrealizowanej w ramach projektu pn. ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic?, polegającej na budowie nawierzchni i uzbrojeniu terenów inwestycyjnych w sieć gazową, oraz budowie infrastruktury takiej jak: drogi wraz z chodnikami obustronnymi, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową i sygnalizacją świetlną stanowiącą własność Miasta, istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawianych przez wykonawcę inwestycji...


Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w ramach realizacji projektu ?Przygotowanie terenów inwestycyjnych dla Podstrefy S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej poprzez budowę infrastruktury i nawierzchni ulic? nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w części dotyczącej budowy nawierzchni i uzbrojenia terenów inwestycyjnych w sieć gazową oraz budowy infrastruktury takiej jak: drogi wraz z chodnikami obustronnymi, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową oraz oświetleniem i sygnalizacją świetlną, które stanowić będą własność Miasta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust.

1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Katalog zadań do których realizacji zostały powołane jednostki samorządu terytorialnego, a taką jest Miasto, został ujęty w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Zgodnie z ust. 1 pkt 2 powołanego artykułu, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubieganie się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że projekt obejmować będzie m.in. budowę nawierzchni i uzbrojenie terenów, oraz budowę infrastruktury takiej jak: drogi wraz z chodnikami obustronnymi, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową i sygnalizacją świetlną. Inwestycje te związane są z realizacją zadań własnych Gminy. Sieć gazowa, której Wnioskodawca nie jest właścicielem, nie będzie mu służyła do wykonywania sprzedaży opodatkowanej - jak wskazał ? nie czerpie i nie będzie czerpał korzyści z tytułu przebudowy sieci gazowej w ramach projektu (jest ona własnością podmiotu trzeciego).

Mając powyższe na uwadze przedstawione oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego przy realizacji ww. projektu, jeżeli otrzymane środki na jego realizację, nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww rozporządzenia, skoro efekt końcowy tej części inwestycji ? jak wskazuje Wnioskodawca - nie będzie służył czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę.

Końcowo zauważyć należy, że kwestię związana z możliwością odliczenia podatku naliczonego związanego z budową sieci ciepłowniczej, sanitarnej i wodociągowej, rozstrzygnięto w interpretacji nr ITPP2/443-410a/09/AJ.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP2/443-410a/09/AJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika