Stawki podatku dla usług dzierżawy zbiornika ze zgazowywaczem oraz butli do tlenu medycznego.

Stawki podatku dla usług dzierżawy zbiornika ze zgazowywaczem oraz butli do tlenu medycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług dzierżawy zbiornika ze zgazowywaczem oraz butli do tlenu medycznego ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług dzierżawy zbiornika ze zgazowywaczem oraz butli do tlenu medycznego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca zajmuje się produkcją i sprzedażą tlenu medycznego, zaliczonego do wyrobów medycznych PKWiU 24.4, którego dostawa podlega opodatkowaniu wg 7% stawki podatku od towarów i usług.

Zawierane umowy dotyczą dostaw tlenu medycznego w specjalnych opakowaniach do tlenu. Tam gdzie jest duże zapotrzebowanie na tlen medyczny, dostarczany jest on specjalną cysterną w postaci ciekłej do zbiornika magazynowego ze zgazowywaczem, który jest opakowaniem bezpośrednio dostarczanego tlenu. Warunkiem dostawy jest dostarczenie zbiornika ze zgazowywaczem, bez którego nie jest możliwa dostawa tlenu medycznego. Tam gdzie jest mniejsze zapotrzebowanie, tlen medyczny dostarczany jest w postaci gazowej w opakowaniach bezpośrednich, jakimi są butle do gazów.

Za użytkowanie zbiornika i butli Spółka nalicza dzierżawę, ponieważ nie ma innej możliwości dostarczania tlenu medycznego, a zatem dzierżawa specjalistycznych opakowań bezpośrednich stanowi element dostawy tlenu medycznego do klienta.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w opisanej sytuacji dzierżawa zbiornika ze zgazowywaczem oraz butli do tlenu medycznego będzie opodatkowana według 7% stawki podatku od towarów i usług, właściwej dla dostawy tlenu medycznego...


Zdaniem Spółki, tlen medyczny zaliczany jest do wyrobów medycznych opodatkowanych 7% stawką podatku od towarów i usług. Dzierżawa specjalistycznych opakowań do tlenu medycznego, bez których nie jest możliwa dostawa do klienta, jest nieodłącznym elementem dostawy tlenu medycznego opodatkowanego 7% stawką podatku, dlatego dla ich dzierżawy powinna być zastosowana stawka właściwa dla dostawy tlenu medycznego, tzn. 7% stawka podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca nie określił szczególnych zasad ustalania podstawy opodatkowania dla dostawy towarów. Obowiązuje zatem w tym zakresie przepis art. 29 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.


W Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. ? wcześniej art. 11 ust. 2 VI Dyrektywy Rady), zagadnienie to zostało uregulowane w art. 78. Zgodnie z tym przepisem, do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:


  • podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;
  • koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 106 tego załącznika wymienione zostały następujące towary, bez względu na symbol PKWiU ?wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika?. Pozycja 79 tego samego załącznika obejmuje towary posiadające oznaczenie ex 24.4, tj. produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach prawa farmaceutycznego.

Z przytoczonych powyżej regulacji wynika, że w przypadku dokonywanych przez podatnika dostaw towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania w przypadku dokonywanych dostaw należy wliczyć pobieraną przez Wnioskodawcę cenę towarów, a także wszystkie inne elementy będące elementami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Jeżeli zatem dostawca obciąża nabywcę dodatkowymi kosztami, a koszty te zwiększają kwotę należną z tytułu transakcji, to należy je traktować jako element świadczenia zasadniczego. W konsekwencji koszty te, jako niestanowiące odrębnego świadczenia od dostawy towarów, podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla dostawy towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje dostaw tlenu medycznego, którego sprzedaż podlega opodatkowaniu według 7% stawki podatku od towarów i usług. Przedmiotowy tlen medyczny sklasyfikowany jest pod symbolem PKWiU 24.4. Tam gdzie jest duże zapotrzebowanie na tlen medyczny, dostarczany jest on specjalną cysterną w postaci ciekłej do zbiornika magazynowego ze zgazowywaczem, który jest opakowaniem bezpośrednio dostarczanego tlenu. Warunkiem dostawy jest dostarczenie zbiornika ze zgazowywaczem, bez którego nie jest możliwa dostawa tlenu medycznego. Tam gdzie jest mniejsze zapotrzebowanie, tlen medyczny dostarczany jest w postaci gazowej w opakowaniach bezpośrednich, jakimi są butle do gazów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że nieodzownie związaną z dostawą gazów medycznych dzierżawę zbiornika ze zgazowywaczem oraz butli do tlenu należy potraktować jako element świadczenia zasadniczego, wliczyć do podstawy opodatkowania transakcji i opodatkować według stawki właściwej dla dostawy towarów, tj. według stawki podatku właściwej dla dostawy gazów medycznych.

Reasumując, jeśli dostawa gazów medycznych objęta jest ? jak określił Wnioskodawca ? stawką 7%, to również dzierżawa zbiornika ze zgazowywaczem oraz butli do tlenu (jako opakowań) będzie opodatkowana 7% stawką podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że są objęte jedną umową zawartą między kontrahentami. W sytuacji jednak, gdy z umowy (umów) wynika, iż dostawę towaru oraz dzierżawę pojemników do ich przechowywania traktować należy jako dwa świadczenia odrębne, usługa dzierżawy podlegała będzie opodatkowaniu wg stawki właściwej dla tej usługi, określonej na podstawie jej klasyfikacji wg PKWiU.

Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika