Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących (...)

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadań inwestycyjnych ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007r. (data wpływu 28 września 2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pod nazwą ?Place rekreacyjno-sportowe K. I etap?? niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2007r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania przez Gminę podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Gmina w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006? w zakresie działania ?Odnowa wsi i zachowanie dziedzictwa kulturowego? ubiega się o dofinansowanie projektu o nazwie ?Place rekreacyjno - sportowe K. I etap?. Wskazana inwestycja dotyczy realizacji zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.). Gmina zaznacza, że nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.)

Wskazane przedsięwzięcie nie jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług) jak też nie będzie przedmiotem umów cywilnoprawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. własnych zadań inwestycyjnych ...


Zdaniem wnioskodawcy zadanie inwestycyjne dotyczące utworzenia placów rekreacyjno-sportowych są zadaniami własnymi gminy nałożonymi do realizacji ustawą o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 powołanej ustawy). W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i dlatego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadań własnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Niemniej jednak stwierdzić należy, iż błędnie przywołane zostały w uzasadnieniu złożonego wniosku przepisy prawne będące podstawą do przyjęcia takiego rozstrzygnięcia.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 ze zmianami) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca przewidział jednakże w par. 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwolnienie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienie w zakresie wykonywanych czynności statutowych (budowa placów rekreacyjno-sportowych) związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż realizowana inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi, w przedstawionym przez wnioskodawcę stanie faktycznym brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika