Czy czynności za które wypłacana jest premia pieniężna można uznać za świadczenia usług i prawo (...)

Czy czynności za które wypłacana jest premia pieniężna można uznać za świadczenia usług i prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 lipca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługę podlegającą opodatkowaniu czynności, za które wypłacana jest premia pieniężna oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od kontrahenta - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 2 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługę podlegającą opodatkowaniu czynności, za które wypłacana jest premia pieniężna oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od kontrahenta.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji sprzętu elektroinstalacyjnego oraz w zakresie handlu i usług. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W 2010 r. podpisała umowy współpracy z kilkoma firmami, w których określono warunki w zakresie dostaw towarów wchodzących w skład oferty Spółki. W załączniku do umów określono warunki przyznawania premii pieniężnych z tytułu dokonanych w 2010 r. zakupów (z wyłączeniem wyszczególnionego asortymentu). Premia liczona jest jako procent od zakupów netto i przysługuje odbiorcy kwartalnie, jeżeli dokona zakupów o łącznej wartości netto, liczonej za każdym razem od początku roku (narastająco). Przykładowo, gdy wskaźnik premii wynosi 2%, kwota premii za kolejne kwartały wynosi: 150 zł, 300 zł, 450 zł, 600 zł, przy wskaźniku 3%, wysokość premii wynosi odpowiednio: 170 zł, 340 zł, 510 zł, 680 zł, przy wskaźniku 4%, wysokość premii wynosi odpowiednio:190 zł, 380 zł, 570 zł, 760 zł, przy wskaźniku 5%, wysokość premii wynosi odpowiednio: 220 zł, 440 zł, 660 zł, 880 zł. Premia wypłacana jest po każdym kwartale, proporcjonalnie do osiągniętych obrotów. Warunkiem jej wypłacenia jest dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy oraz posiadanie przez odbiorcę potwierdzenia od Spółki o wysokości osiągniętej premii, w terminie 14 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Zapłata premii następuje na podstawie faktury VAT, którą wystawia odbiorca za usługę, z 22% stawką podatku od towarów i usług. Wpłacane premie mają też związek z działalnością handlową i marketingową i są uwarunkowane m.in. terminową realizacją płatności, utrzymaniem określonych standardów magazynowych w centralach i oddziałach, eksponowaniem wyrobów Spółki we wzorcowniach i na tablicach reklamowych, prowadzeniem działalności marketingowej i szkoleniowej dla swoich klientów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  • Czy Spółka prawidłowo określa, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię...
  • Czy w związku z tym podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach...
  • Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury otrzymanej od kontrahenta...


Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna nie stanowi rabatu udzielonego od dającej się określić konkretnej transakcji, lecz wypłacana jest w związku ze świadczeniem odrębnym, o którym mowa w art. 8 ust.1 ustawy i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług, powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który dokumentuje tę czynność fakturą VAT. W związku z tym, w opinii Spółki, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT otrzymanych od kontrahentów, którzy w związku z wyświadczoną usługą i otrzymaną premią, dokumentują to zdarzenie fakturą VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 ze zm.) wskazuje, że ?świadczenie usług? oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powołanego przepisu wynika, że skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, następuje pod warunkiem spełnienia przez podatnika, jak wynika z powyższego, tzw. przesłanek pozytywnych, t.j. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji sprzętu elektroinstalacyjnego oraz w zakresie handlu i usług. W 2010 r. Spółka podpisała umowy współpracy z kilkoma firmami określając w nich m.in. warunki przyznawania premii pieniężnych. Premia przyznawana jest odbiorcy kwartalnie, jeżeli dokona zakupów towarów od Spółki i jest liczona za każdym razem od początku roku (narastająco), jako procent od obrotu netto np. 2%, 3%, 4%, 5%. Poza zrealizowaniem zakupów, kontrahenci są zobowiązani do terminowego realizowania płatności, utrzymania określonych standardów magazynowych towarów nabytych od Spółki w centralach i oddziałach, eksponowania wyrobów Spółki we wzorcowniach i na tablicach reklamowych, prowadzenia działalności marketingowej i szkoleniowej dla swoich klientów. Premia wypłacana jest po każdym kwartale. Dodatkowo warunkiem jej wypłacenia jest dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy oraz posiadanie przez odbiorcę potwierdzenia od Spółki o wysokości osiągniętej premii, w terminie 14 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Zapłata premii następuje na podstawie faktury VAT, którą wystawia odbiorca za wyświadczoną usługę, ze stawką podatku 22%.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w tym konkretnym przypadku, pomiędzy Spółką a nabywcą towarów, który poza dokonaniem zakupów od Spółki, wykonuje także dodatkowe czynności t.j: działania marketingowe i promocyjne, utrzymuje określone standardy magazynowania towarów, przeprowadza szkolenia - istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone wynagrodzenie. Czynności te podlegają opodatkowaniu, jako świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i powinny zostać udokumentowane fakturą VAT. W konsekwencji Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynności, za które wypłacane jest dodatkowe wynagrodzenie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w takim zakresie w jakim zakupione usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi, o ile nie zachodzą inne przesłanki wykluczające to prawo, wynikające z art. 88 ust. 3a ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika