Czy otrzymana dotacja na dofinansowanie wyjazdu studyjnego stanowi obrót opodatkowany w świetle art. (...)

Czy otrzymana dotacja na dofinansowanie wyjazdu studyjnego stanowi obrót opodatkowany w świetle art. 29 ust. 1 ustawy oraz czy wlicza się ją do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka, funkcjonująca jako instytucja ?non-profit?, została utworzona na podstawie umowy zawartej w dniu 22 maja 2009 r. pomiędzy Agencją ?, a Województwem ?, w ramach programu ?Inteligent Energy Europe?. Głównym celem działalności jest szeroko pojęte podnoszenie świadomości społecznej i realizowanie zadań w zakresie ochrony środowiska naturalnego i poszanowania energii, jak również w zakresie promocji sprzyjającego ochronie środowiska wykorzystania energii. Spółka korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności pozyskała dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na sfinansowanie działania edukacyjnego w zakresie odnawialnych źródeł energii polegającego na zorganizowaniu wyjazdu studyjnego do Szwecji dla grupy rolników zainteresowanych produkcją biomasy. Dotacja przyznana jest na sfinansowanie maksymalnie 90% rzeczywistego kosztu wykonania działania. Pozostała część kosztów została sfinansowana z wpłat wniesionych przez uczestników wyjazdu. Wpłaty potwierdzone są wystawionymi rachunkami, które wliczane są do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Ponadto umowa dotacji zawiera szczegółowy harmonogram finansowo-rzeczowy realizowanego zadania w podziale na koszty: zakup materiałów promocyjnych, transport, wyżywienie, polisa ubezpieczeniowa, bilety na prom, usługa tłumaczeniowa. Wypłata kwoty dotacji nastąpi na podstawie złożonego przez Spółkę wniosku o płatność, wg wzoru określonego przez WFOŚiGW. W umowie dotacji podpisanej pomiędzy Spółką a WFOŚiGW brak jest jakiejkolwiek wzmianki o bezpośrednim wpływie otrzymanej dotacji na cenę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy otrzymana dotacja na dofinansowanie wyjazdu studyjnego stanowi obrót opodatkowany w świetle art. 29 ust. 1 ustawy oraz czy wlicza się ją do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymane dotacje nie stanowią zapłaty ceny, dopłaty do ceny, ani pokrycia części ceny lub rekompensaty z powodu obniżenia ceny z tytułu świadczenia jakichkolwiek usług, lecz stanowią dofinansowanie (zwrot) kosztów w związku z realizowanymi zadaniami. Otrzymywany zwrot poniesionych kosztów projektu nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, bowiem nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych tym podatkiem, wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy. Tym samym nie może stanowić obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Ponadto pozyskane dotacje nie mają jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, mają jedynie charakter zakupowy. Spółka podkreśla również, że w podpisanych umowach dotacji brak jest jakichkolwiek wzmianek o bezpośrednim wpływie otrzymanych dotacji na ceny. Potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska znajduje swoje uzasadnienie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu o sygn. ILPP2/4441-17/08-2/SJ, ILPP1/443-18/09-2/AI oraz Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu sygn. PP/443-319-2/04.

Zdaniem Spółki, otrzymane dotacje, jako dotacje do kosztów, nie stanowią obrotu w świetle art. 29 ust. 1 ustawy i nie uwzględnia się ich przy wyliczeniu limitu obrotu 150.000,00 zł uprawniającego podatnika do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku w 2012 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Stosownie do dyspozycji art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Stosownie do brzmienia art. 113 ust. 1 tej ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka pozyskała dotację na sfinansowanie działania edukacyjnego w zakresie odnawialnych źródeł energii polegającego na zorganizowaniu wyjazdu studyjnego dla grupy rolników zainteresowanych produkcją biomasy. Dotacja przyznana jest na sfinansowanie maksymalnie 90% rzeczywistego kosztu wykonania działania, natomiast pozostała część kosztów została sfinansowana z wpłat wniesionych przez uczestników wyjazdu. Spółka korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. W umowie o przyznanie dotacji brak jest wzmianki o bezpośrednim wpływie otrzymanej dotacji na cenę usługi.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro ? jak wynika z treści wniosku - otrzymane środki nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonej usługi, otrzymana dotacja, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie wlicza się jej zatem do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika