Czy Gmina realizując projekt pn. ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w R.? (...)

Czy Gmina realizując projekt pn. ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w R.? w ramach RPO na lata 2007-2013, jako podmiot prawa publicznego nie może odzyskiwać podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku realizacją inwestycji pn. ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w R.? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 8 czerwca 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku realizacją inwestycji pn. ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w R.?


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina będzie beneficjentem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 dla zadania ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w R.?, projekt realizowany w ramach osi priorytetowej 6. Środowisko przyrodnicze. W ramach Programu realizowane będą dwa zadania:


Zadanie 1.

Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków oraz odcinkami sieci wodociągowej dla dwóch miejscowości, budowa placu do składowania osadu ściekowego, rozbudowa stacji odwadniania oraz remont budynku socjalnego na terenie oczyszczalni ścieków.

Zadanie 2.

Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków oraz odcinkami sieci wodociągowej dla dwóch miejscowości.

Gmina będzie inwestorem dla zadania, które zostanie zrealizowane w ramach Jej zadań własnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do kosztów kwalifikowanych projektu zaliczono naliczony podatek od towarów i usług, gdyż czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami, a wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zwolnione są od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), natomiast korzystanie z wybudowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjne zostanie nieodpłatnie powierzone przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej w nieodpłatne użytkowanie. Przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne będzie świadczyć usługi w zakresie doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, a obrót związany z tą działalnością stanowił będzie dochód przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, które rozlicza się samodzielnie z podatków w swoim urzędzie skarbowym. Świadczone dla mieszkańców usługi obciążane będą na podstawie uchwalanej corocznie Uchwałą Rady Gminy ceny z doprowadzenie 1 m3 wody oraz ceny za odprowadzenie 1 m3 ścieków. Gmina nie posiada własnej jednostki organizacyjnej, ani zakładu budżetowego spełniającego wymogi do świadczenia przedmiotowych usług, a zatem nie będzie operatorem wybudowanej infrastruktury i nie będzie pobierać opłat od jej użytkowników.

Środki, które będą przeznaczone na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina realizując projekt pn. ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w R.? w ramach RPO na lata 2007-2013, jako podmiot prawa publicznego nie może odzyskiwać podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując przedmiotowy projekt nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług w ramach przepisów krajowego prawa podatkowego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym może uznać koszt poniesionego podatku, jako koszt kwalifikowany projektu realizowanego w ramach RPO na lata 2007-2013.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubieganie się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że po zrealizowaniu projektu, polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków oraz odcinkami sieci wodociągowej, budowie placu do składowania osadu ściekowego, rozbudowie stacji odwadniania oraz remoncie budynku socjalnego na terenie oczyszczalni ścieków, powstała infrastruktura wodno-kanalizacyjna zostanie nieodpłatnie powierzona niezależnemu przedsiębiorstwu na podstawie umowy cywilnoprawnej, celem świadczenia przez niego usług w zakresie doprowadzania wody i odprowadzania ścieków. Opłaty za świadczone usługi będzie pobierać to przedsiębiorstwo.

Uwzględniając powyższe, jak również treść powołanych przepisów, uznać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji. Operatorem sieci wodno-kanalizacyjnej będzie niezależny od Gminy podmiot gospodarczy, a więc nie zostanie spełniony jeden z warunków uzależniający przyznanie prawa do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie realizacja inwestycji nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie mogła również odzyskać podatku na warunkach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., gdyż ? jak wskazała ? uzyskane środki nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika