Czy Gmina realizując powyższe zadanie może odliczyć podatek od towarów i usług zawarty w fakturach (...)

Czy Gmina realizując powyższe zadanie może odliczyć podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania lub odzyskać podatek w inny sposób?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 12 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem datowanym dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją budowy kanalizacji sanitarnej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony pismem datowanym w dniu 9 czerwca 2009 r. 15 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją budowy kanalizacji sanitarnej.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina w bieżącym roku ubiega się o wsparcie finansowe budowy kanalizacji sanitarnej w miejscowościach należących do Gminy. Projekt budowy objęty jest regionalnym programem operacyjnym na lata 2007-2013 i ma być dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Gmina zamierza ująć podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany.

W wyniku realizacji inwestycji zostanie rozbudowany system kanalizacji sanitarnej i stworzone zostaną warunki dalszej jej rozbudowy w Gminie. Sieć kanalizacji sanitarnej w ramach ww. projektu podłączona zostanie do zmodernizowanej w 2001 r. oczyszczalni ścieków.

Gmina zleci wykonanie inwestycji wykonawcy, który zostanie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego. Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań publicznych nałożonych na Gminę przepisami prawa. Po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek będzie własnością Gminy, natomiast jego eksploatacja powierzona będzie operatorowi, czyli przedsiębiorstwu komunalnemu działającemu w formie spółki prawa handlowego, na podstawie umowy użyczenia ? nieodpłatnie. Gmina nie przewiduje sprzedaży tego majątku osobom fizycznym i prawnym. Za korzystanie z kanalizacji sanitarnej nie będzie pobierała opłat, a inwestycja będzie służyła lokalnej społeczności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina realizując powyższe zadanie może odliczyć podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania lub odzyskać podatek w inny sposób...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z planowana inwestycją i nie ma możliwości odzyskania go w inny sposób. Zakupy towarów i usług związane z tą inwestycją nie będą służyły żadnym czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Budowa kanalizacji sanitarnej nie będzie związana z prowadzeniem działalności gospodarczej, lecz wykonywaniem zadań statutowych nałożonych prawem na Gminę. Oddanie inwestycji na podstawie umowy użyczenia będzie nieodpłatnym świadczeniem usług i z uwagi na nieodpłatność nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (warunek, że w związku z przedmiotem tej umowy Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego też zostanie spełniony).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W treści opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że po zrealizowaniu inwestycji sieć kanalizacji sanitarnej pozostanie własnością Gminy, a jej eksploatacją zajmować się będzie, na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia, przedsiębiorstwo komunalne działające w formie spółki prawa handlowego.

Wobec powyższego podnieść należy, iż w świetle regulacji przepisów 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Po zakończeniu użyczenia biorący do używania obowiązany jest zwrócić użyczającemu rzecz w stanie nie pogorszonym. A zatem umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Uwzględniając powyższe zauważyć należy, że w przypadku przekazania do eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej spełnione zostały wymogi by uznać tę czynność za nieodpłatne świadczenie usług. Zawarcie umowy użyczenia, której przedmiotem jest eksploatacja wspomnianej kanalizacji należy do zadań Gminy zgodnie z powołanym wyżej przepisem ustawy o samorządzie gminnym.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubieganie się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Uwzględniając powyższe, jak również treść powołanych przepisów, uznać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji, ponieważ jej budowa nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi (nieodpłatne użyczenie). Ponadto Gmina nie będzie mogła odzyskać podatku, o ile dofinansowanie projektu nie będzie stanowiło bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powołanym rozporządzeniu.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika