Miejsce świadczenia i opodatkowania czynności wykonanych na rzecz kontrahenta chińskiego.

Miejsce świadczenia i opodatkowania czynności wykonanych na rzecz kontrahenta chińskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonanych na rzecz kontrahenta chińskiego - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonanych na rzecz kontrahenta chińskiego.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE. W związku z udziałem w targach międzynarodowych na terytorium Polski, które odbyły się w dniach 27-30 marca 2012 r., Spółka poniosła następujące koszty:


  1. opłatę za powierzchnię wystawienniczą płatną na rzecz organizatora targów,
  2. opłatę rejestracyjną płatną na rzecz organizatora targów,
  3. opłatę za wykonanie zabudowy stoiska płatną na rzecz firmy wykonującej zabudowę.


Wykonanie zabudowy stoiska na rzecz Spółki polegało na przygotowaniu przez usługodawcę projektu stoiska, wykonaniu stoiska według tego projektu, montażu w hali targowej, a po zakończeniu targów również jego demontażu. Stoisko wystawowe nie było trwale związane z gruntem. Po zakończeniu targów zostało zdemontowane, przy czym elementy i wyposażenie zabudowy było własnością firmy wykonującej usługę zabudowy.


Spółka ustaliła, że na swoim stoisku będzie również eksponować i reklamować wyroby firmy chińskiej (na stoisku było umieszczone logo tej firmy), której jest jedynym przedstawicielem na terenie Polski, w zamian za zwrot części ww. kosztów. Firma chińska nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług oraz nie ma siedziby, ani miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Strony ustaliły, że firma zagraniczna zapłaci określoną kwotę (3.000 USD) stanowiącą część sumy wskazanych wyżej kosztów. Strony nie rozróżniały i nie traktowały odmiennie poszczególnych składników składających się na globalny koszt udziału Spółki w targach. Zwrot ten nastąpił w ten sposób, że firma zagraniczna w fakturze sprzedaży towarów na rzecz Spółki (wystawionej w dniu 22 lutego 2012 r.), ?ujęła? pozycję ?partycypacja w targach? i potrąciła z ceną sprzedaży kwotę uzgodnioną przez strony, stanowiącą pokrycie (zwrot) części ww. kosztów. Innymi słowy, kwota ogółem do zapłaty za zakupione materiały została pomniejszona o kwotę za ww. usługę. Spółka nie udokumentowała partycypacji firmy chińskiej w targach przyjmując, że wystawienie faktury przez kontrahenta jest wystarczające. Spółka nie jest agencją reklamową, ani innym podobnym podmiotem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Gdzie - w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - należy zidentyfikować miejsce świadczenia, a zarazem opodatkowania wskazanych wyżej usług, za które firma chińska zapłaciła na rzecz Spółki kwotę 3.000 USD, dokonując jej potrącenia z ceną należną od Spółki na rzecz firmy chińskiej?


Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia na rzecz firmy chińskiej usług obejmujących: udostępnienie powierzchni wystawienniczej, rejestrację u organizatora targów oraz wykonanie zabudowy stoiska, jest - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - miejsce siedziby usługobiorcy, czyli firmy chińskiej. Nie zachodzi bowiem żaden z wymienionych w tym przepisie przypadków wyłączających jego stosowanie. Zatem - zdaniem Spółki - ww. usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się co do zasady terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W świetle ustępu 2a ww. artykułu, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W przypadku świadczenia usług celem określenia miejsca ich opodatkowania, należy ustalić miejsce ich świadczenia.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte m.in. w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 ?Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług?, dział V.

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.


W tym miejscu wskazać należy, że dla potrzeb określenia miejsca świadczenia usług funkcjonuje autonomiczna definicja podatnika. I tak z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, że:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.


  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów należy wskazać, że zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, dla określenia miejsca świadczenia usług kluczowe znaczenie ma status podatkowy usługobiorcy, tj. czy jest on podatnikiem w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka (podatnik podatku od towarów i usług) brała udział w targach międzynarodowych na terytorium Polski. Z tego tytułu poniosła określone koszty. Spółka na swoim stoisku m. in. eksponowała i reklamowała wyroby firmy chińskiej (na stoisku było umieszczone logo tej firmy) w zamian za zwrot części ww. kosztów. Spółka nie jest agencją reklamową, ani innym podobnym podmiotem. Zwrot ten nastąpił w ten sposób, że firma zagraniczna w fakturze sprzedaży towarów na rzecz Spółki, ?ujęła? pozycję ?partycypacja w targach? i potrąciła z ceną sprzedaży kwotę uzgodnioną przez strony. Firma chińska nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług oraz nie ma siedziby, ani miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Spółka nie udokumentowała partycypacji firmy chińskiej w targach przyjmując, że wystawienie faktury przez kontrahenta jest wystarczające.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą miejsca świadczenia i opodatkowania ww. czynności wykonanych na rzecz kontrahenta chińskiego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że miejscem świadczenia odpłatnej usługi prezentowania towarów na targach międzynarodowych odbywających się w Polsce, wykonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy z kraju trzeciego, będzie ? zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy - kraj siedziby tego nabywcy (Chiny), bowiem z wniosku nie wynika, aby kontrahent ten miał status inny, niż określony w art. 28a pkt 1 ustawy. W konsekwencji ? jak słusznie uznała Spółka - usługi opisane we wniosku nie podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika