Możliwość odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami (...)

Możliwość odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Organizacja kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Organizacja kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, za pośrednictwem Urzędu Miasta i Gminy, wystąpił w dniu 24 listopada 2010 r. z wnioskiem do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o dofinansowanie projektu pn. ?Organizacja kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych?, w ramach programu operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013', na zorganizowanie kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych.

W związku z powyższym, zgodnie z § 46 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa Rozwoju Wsi z dnia 25 września 2009 r., w celu zakwalifikowania podatku od towarów i usług jako kosztu kwalifikowanego, jest zobowiązany dostarczyć aktualny dokument z Urzędu Skarbowego lub Izby Skarbowej, potwierdzający fakt, iż podatek od wartości dodanej nie podlega zwrotowi, gdyż jest on rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez innego beneficjenta, niż osoba niebędąca podatnikiem, określona w art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Na etapie składania wniosku o pomoc Wnioskodawca oświadczył, że nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Beneficjent nie jest ?płatnikiem? podatku od towarów i usług, nie odlicza podatku naliczonego od zakupu usług związanych z wyżej wymienionym projektem i nie składa deklaracji VAT-7. Natomiast Urząd Miasta i Gminy, jako jednostka pomocnicza organu wykonawczego Gminy, posiada swój NIP i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, obsługuje Gminę nie mającą własnych struktur organizacyjnych. Urząd w sytuacji nabycia towarów i usług w imieniu i na rzecz Gminy oraz dla potrzeb rozliczenia tego podatku stosuje NIP nadany dla niego. Podatek naliczony rozlicza tylko w zakresie sprzedaży opodatkowanej. Płatnikiem faktur dotyczących realizacji ww. projektu będzie Urząd działający w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca powziął wątpliwość w kwestii możliwości odliczenia i otrzymania zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Miasta i Gminy realizujący zadanie na jego rzecz, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokona zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Wskazał, że projekt będzie realizowany nieodpłatnie. W związku z tym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnikami podatku od towarów i usług ? zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z ust. 6 powołanego artykułu wynika, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż w dniu 24 listopada 2010 r. Wnioskodawca, nie będący podatnikiem podatku od towarów i usług, wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013', na zorganizowanie kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych. Urząd Miasta i Gminy, który podatek naliczony rozlicza tylko w zakresie sprzedaży opodatkowanej, działa w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, jako jednostka pomocnicza, posiada NIP i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, gdyż projekt będzie realizowany nieodpłatnie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o wskazane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie będą spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., ponieważ środki, które Wnioskodawca otrzyma nie będą środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rejestracji Urzędu Miasta i Gminy, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika