Czy należne Zleceniobiorcy dodatkowe wynagrodzenie stanowiące różnicę pomiędzy wynagrodzeniem za (...)

Czy należne Zleceniobiorcy dodatkowe wynagrodzenie stanowiące różnicę pomiędzy wynagrodzeniem za realizację Minimalnego Poziomu Przeładunków a wynagrodzeniem za faktycznie zlecone i zrealizowane (w danym kwartale roku kalendarzowego) przeładunki, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która powinna być udokumentowana fakturą VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego za różnicę pomiędzy wynagrodzeniem za realizację Minimalnego Poziomu Przeładunków a wynagrodzeniem za faktycznie zlecone i zrealizowane czynności ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego za różnicę pomiędzy wynagrodzeniem za realizację Minimalnego Poziomu Przeładunków a wynagrodzeniem za faktycznie zlecone i zrealizowane czynności.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka (Zleceniobiorca) w dniu 25 czerwca 2007 r. zawarła umowę ze spółką prawa szwedzkiego (Zleceniodawca), na przeładunek i magazynowanie bioetanolu. Przedmiotem powyższej umowy jest przeładunek bioetanolu, bądź innego towaru (pod warunkiem, że będzie podobny do bioetanolu), w relacji cysterny kolejowe, autocysterny lub statek na zbiornik magazynowy, jego magazynowanie oraz przeładunek w relacji zbiornik magazynowy na statek, cysterny kolejowe lub autocysterny. W ww. umowie zastrzeżono, że towar będzie składowany w magazynie podatkowym położonym na terenie nieruchomości, której właścicielem jest Zleceniobiorca. Warunkiem jej podpisania było wybudowanie instalacji przeznaczonej do przeładunku i magazynowania.

W okresie obowiązywania umowy Zleceniodawca zobowiązuje się do przeładowania przez infrastrukturę magazynu Zleceniobiorcy nie mniej niż 90.000 m3 bioetanolu rocznie oraz nie mniej niż 22.500 m3 bioetanolu kwartalnie (dalej: Minimalny Poziom Przeładunku). W przypadku gdyby w danym kwartale roku kalendarzowego obowiązywania umowy, ilość przeładunków nie osiągnęła Minimalnego Poziomu Przeładunku, Zleceniodawca zapłaci Zleceniobiorcy (na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT) dodatkowe wynagrodzenie za taki kwartał, w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy wynagrodzeniem za realizację Minimalnego Poziomu Przeładunków powiększoną o należny podatek od towarów i usług a wynagrodzeniem za faktycznie zlecone i zrealizowane (w danym kwartale roku kalendarzowego) przeładunki, obliczone zgodnie z odpowiednimi stawkami, powiększone o należny podatek od towarów i usług.

Ponadto w umowie zawarto zasady odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewidziane przepisami Kodeksu cywilnego oraz zastrzeżono, iż odpowiedzialność odszkodowawcza nie może przekroczyć rzeczywistej straty, ustalonej wedle zasad wynikających z prawa właściwego dla umowy dotyczącej dostawy produktu, z wyłączeniem pokrycia ewentualnych kar umownych, jeśli takie zostaną ustalone.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy należne Zleceniobiorcy dodatkowe wynagrodzenie stanowiące różnicę pomiędzy wynagrodzeniem za realizację Minimalnego Poziomu Przeładunków a wynagrodzeniem za faktycznie zlecone i zrealizowane (w danym kwartale roku kalendarzowego) przeładunki, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która powinna być udokumentowana fakturą VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie dodatkowego wynagrodzenia stanowiącego różnicę pomiędzy wynagrodzeniem za realizację Minimalnego Poziomu Przeładunków a wynagrodzeniem za faktycznie zlecone i zrealizowane (w danym kwartale roku kalendarzowego) przeładunki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która powinna być udokumentowana fakturą VAT. Uznać należy, że Zleceniobiorca w niniejszym przypadku świadczy usługi polegające na pozostawaniu w gotowości do wykonania przedmiotu umowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

W myśl art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług. Od powyższej zasady ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje szereg wyjątków, m. in. dotyczących usług związanych z nieruchomościami, usług transportowych, usług pomocniczych do usług transportowych. Jednakowoż miejscem świadczenia opisanej we wniosku usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę (zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 ustawy).

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (art. 106 ust. 1 ww. ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zobowiązał się w podpisanej umowie do świadczenia usługi polegającej na dokonywaniu przeładunku bioetanolu (lub towaru podobnego) do zbiornika magazynowego, jego magazynowaniu w tym zbiorniku oraz kolejnego przeładunku ze zbiornika. W ww. umowie określono Minimalny Poziom Przeładunków dotyczący kwartału danego roku kalendarzowego. Oznacza to, że Zleceniodawca zobowiązał się do zachowania określonych limitów obrotów, a w przypadku ich nie osiągnięcia do wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia stanowiącego różnicę pomiędzy wynagrodzeniem za realizację Minimalnego Poziomu Przeładunków a wynagrodzeniem za faktycznie zlecone i zrealizowane (w danym kwartale roku kalendarzowego) przeładunki. Powyższe wynagrodzenie stanowi zapłatę za gotowość realizacji usługi i utrzymywanie odpowiedniej infrastruktury.

Powyższe uwagi (dotyczące konieczności wybudowania i utrzymywania infrastruktury przeładunkowo-składowej oraz konieczności uzyskania pozwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego) wskazują, że zasadniczą treścią przedmiotowej usługi jest magazynowanie bioetanolu lub towaru podobnego.

Biorąc pod uwagę powyższe faktu oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że opisana czynność polegająca na zobowiązaniu się do spełnienia pewnych czynności i utrzymywaniu odpowiedniej infrastruktury (za wynagrodzeniem) stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powinna ona być dokumentowana fakturami VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika