Czy prawidłowe jest stanowisko, iż usługi finansowe świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów (...)

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż usługi finansowe świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów zagranicznych będą opodatkowane poza Polską zgodnie z prawem kraju siedziby lub stałego miejsca prowadzanie działalności podmiotu zagranicznego? Czy prawidłowe jest stanowisko, iż na fakturach VAT dokumentujących świadczenie przez Spółkę usług finansowych na rzecz ww. podmiotów zagranicznych, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem obowiązany jest zamieścić: adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, ze podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie ?odwrotne obciążenie? (reverse charge)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na wymianie walut i sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2012 r., złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na wymianie walut i sposobu ich dokumentowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza świadczyć w ramach grupy kapitałowej usługi wymiany walut, polegające na możliwości zawierania przez spółki zależne z grupy kapitałowej natychmiastowych transakcji wymiany walut wymienialnych (FX spot), terminowych transakcji wymiany walut wymienialnych (FX forward) i transakcji na opcjach walutowych, bezpośrednio ze Spółką. Transakcje te są traktowane jako ?instrumenty finansowe? w myśl ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) ww. ustawy stanowi bowiem, iż ?instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są: (...) 2) niebędące papierami wartościowymi: (...) c) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wyko?nywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne." Z projektu umowy ramowej, która ma regulować zasady świadczenia ww. usług finansowych przez Spółkę na rzecz spółek z grupy kapitałowej wynika, iż wynagrodzeniem jest kwota stanowiąca iloczyn kwoty transakcji i określonej marży na poziomie rynkowym za każdą jednostkę waluty będącej przedmiotem transakcji. Niezależnie od wyniku na transakcji, wynagrodzenie będzie należne w momencie zawarcia transakcji. Spółka będzie świadczyła ww. usługi na rzecz spółek zależnych na zasadach rynkowych. W myśl postanowień umowy, faktura VAT dokumentująca usługi będzie wystawiana w ciągu 7 dni kalendarzowych - po zakończeniu danego miesiąca za usługi wykonane w tym miesiącu.

Spółka zamierza świadczyć również ww. usługi na rzecz podmiotów zagranicznych będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie posiadającymi w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla którego byłyby świadczone te usługi.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  • Czy prawidłowe jest stanowisko, iż usługi finansowe świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów zagranicznych będą opodatkowane poza Polską zgodnie z prawem kraju siedziby lub stałego miejsca prowadzanie działalności podmiotu zagranicznego?
  • Czy prawidłowe jest stanowisko, iż na fakturach VAT dokumentujących świadczenie przez Spółkę usług finansowych na rzecz ww. podmiotów zagranicznych, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem obowiązany jest zamieścić: adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, ze podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie ?odwrotne obciążenie? (reverse charge)?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi finansowe świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych będą opodatkowane poza Polską, zgodnie z prawem kraju siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności podmiotu zagranicznego. Po powołaniu treści art. 28b ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka wskazała, że w związku z tym, iż ustawa nie zawiera szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług finansowych na rzecz podmiotów zagranicznych, miejscem ich świadczenia - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy - jest państwo siedziby podmiotu zagranicznego (względnie państwo stałego miejsca prowadzenia działalności, w przypadku gdy usługi te świadczone są dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podmiotu zagranicznego i znajduje się ono w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej - zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy). Oznacza to. że usługi finansowe świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów zagranicznych będą opodatkowane poza Polską, zgodnie z prawem kraju siedziby lub stałego miej?sca prowadzenia działalności podmiotu zagranicznego.

Po powołaniu treści art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o podatkach od towarów i usług Spółka stwierdziła, że ma obowiązek dokumentowania transakcji z podmiotami zagranicznymi fakturami VAT. Powołując treść § 5 ust. 15 rozporządzania Ministra Finansów z 2011 r., zaznaczyła, iż w przypadku wystawiania faktur VAT na rzecz podmiotów zagranicznych, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem obowiązana jest zamieścić: adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazać właściwy przepis ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczyć ?odwrotne obcią?żenie" (reverse charge).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. organ informuje, że rozstrzygnięcia kwestii: zastosowania zwolnienia od podatku usług polegających na wymianie walut, podstawy opodatkowania i momentu powstania obowiązku podatkowego przy tych usługach oraz prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-563a/12/RS oraz nr ITPP2/443-563b/12/RS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika