Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dofinansowanego ze środków (...)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, dotyczącego ochrony terenów zielonych i poprawy bezpieczeństwa ekologiczno-sanitarnego, polegającego na zakupie samochodów specjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?O.? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?O.?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia, przy realizacji projektu dotyczącego ochrony terenów zielonych i poprawy bezpieczeństwa ekologiczno-sanitarnego, korzysta z dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W związku z oświadczeniem Spółdzielni, iż podatek od towarów i usług jest kwalifikowany, Agencja Rozwoju Regionalnego, jako instytucja pośrednicząca w projekcie, zażądała dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej możliwości odzyskania tego podatku w zakresie realizowanego projektu.

W ramach przedmiotowego projektu, Spółdzielnia zakupiła samochody specjalne do prac konserwacyjnych oraz do wywozu śmieci, ciągniki rolnicze wraz z wyposażeniem, sprzęt do sprzątania (zamiatarkę, szczotki mechaniczne, posypywarkę, itp.) oraz pojazd specjalny do czyszczenia i odkażania pojemników na śmieci. Urządzenia te będą służyć działalności mieszanej Spółdzielni (wywóz nieczystości i sprzątanie terenów zewnętrznych), związanej ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną. Spółdzielnia prowadzi jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. najem lokali użytkowych, czynności wykonywane na rzecz osób i członków spółdzielni, którym przysługują własnościowe prawa do lokali użytkowych i garaży, wywóz nieczystości, itp., z tytułu których pobierane są opłaty eksploatacyjne) oraz sprzedaż zwolnioną od tego podatku, która takiego prawa nie daje (tj. czynności wykonywane na rzecz osób i członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, itp., z tytułu których pobierane są opłaty eksploatacyjne).

Zgodnie z art. 90 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym, podatnik w swojej działalności dążyć powinien do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego, do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, często będzie istniała kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

W myśl art. 90 ust 2 ww. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może zmniejszyć kwotę podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie, uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W związku z tym, że zakup dotyczył działalności mieszanej i nie było możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Spółdzielnia dokonała odliczenia stosując proporcję w oparciu o wyliczony współczynnik.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:


Czy z tytułu realizacji ww. projektu Spółdzielnia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, w którym w poz. 61 wskazał art. 90 ust. 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., skoro zakupione samochody i urządzenia będą służyć działalności mieszanej Spółdzielni, związanej ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku oraz nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, może odliczyć podatek stosując proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika