Odliczenie podatku. sygn: ITPP2/443-664/12/AJ

Odliczenie podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. ?XXX? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. ?XXX?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza tego podatku. W związku z powyższym nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego od zakupów i usług. Obecnie Parafia realizuje zadanie inwestycyjne I etap pn: "XXX" polegające na:


  1. robotach remontowych więźby dachowej,
  2. pokrycia dachu.


Całość inwestycji jest zlokalizowana na działce o numerze geodezyjnym 36 we wsi K., gmina G. Obiekt, na którym prowadzone są prace budowlano-remontowe wpisany jest do rejestru zabytków nieruchomych województwa pod nr 654. Zadanie to jest dofinansowane w 75% kosztów kwalifikowalnych i realizowane jest ze środków własnych i ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie ?Odnowa i rozwój wsi" w celu poprawy stanu technicznego obiektu sakralnego wpisanego do rejestru zabytków Województwa. Jednocześnie Parafia oświadcza, że powyższy obiekt po wykonaniu robót budowlanych będzie użytkowany przez lokalną społeczność i przez turystów.


Z wypisów z przedmiaru robót zadania inwestycyjnego dla etapu II wynika, że obejmuje on:


I. Roboty ślusarskie na wieży:


  1. czerpnie i wywiewy o powierzchni ponad 1 m2 osadzone w ścianach-w formie żaluzji osadzone w otworach wieżyczki oraz w wieży dzwonnicy - szt. 16,
  2. rusztowania ramowe warszawskie jednokolumnowe o wysokości do 10 m - 10 kolumn,
  3. rusztowania zewnętrzne rurowe o wysokości do 20m ? 405 m2.


II. Odwodnienie ścian zewnętrznych kościoła obejmuje:


  1. wykopy o ścianach pionowych przy odkrywaniu odcinkami istniejących fundamentów głębokości do l,5 m w gruncie kategorii III - 84 m3,
  2. odwiezienie lub dowiezienie ziemi taczkami na odległość do 10 m w gruncie kategorii III ? 84 m3,
  3. odwiezienie lub dowiezienie ziemi taczkami - dodatek za każde następne l0 m - docelowo do 50 m (Krotność= 4) ? 84 m3,
  4. roboty wstępne i przygotowawcze - plantowanie (niwelowanie) terenu ze ścięciem wypukłości do l0cm, w gruncie kategorii III ? 840 m2,
  5. roboty wstępne i przygotowawcze ? wykonanie i ustawienie rynny drewnianej do odprowadzenia wody ? 15 m,
  6. roboty wstępne i przygotowawcze - rozebranie rynny drewnianej do odprowadzenia wody ? 15 m,
  7. odbicie tynków wewnętrznych o powierzchni do 5 m2 na ścianach, filarach, pilastrach z zaprawy cementowo-wapiennej - 89,6 m2,
  8. odgrzybianie przy użyciu szczotek stalowych ścian łatwo dostępnych o powierzchni do 5 m2 - 179,2 m2,
  9. odgrzybianie przy użyciu klamer budowlanych spoin ścian łatwo dostępnych o powierzchni do 5 m2 - 89,6 m2,
  10. naprawa starych murów za pomocą tynków renowacyjnych THERMOPAL wykonywanych ręcznie z odsoleniem dwukrotnym ścian o powierzchni ponad 5 m2 -179,2 m2,
  11. uszczelnienie elastyczne masą PLASTIKOL UDM 2S powierzchni pionowych poddanych działaniu wilgoci pochodzącej z gruntu ? 179 m2,
  12. przewóz na odległość 10 km materiałów sypkich samochodami 15-201 załadunek mechaniczny - 9 kursów,
  13. przewóz za każdy rozpoczęty 1 km ponad 10 km- dowóz (krotność=3) - 9 kursów,
  14. zakup żwiru - 161,28 t,
  15. odwiezienie, lub dowiezienie ziemi taczkami na odległość do 10 m w gruncie kategorii IV-89,6 m3,
  16. odwiezienie lub dowiezienie ziemi taczkami - dodatek za każde następne l0 m - dowóz z odległości 40 m (Krotność= 4) - 89,6m3,
  17. zasypanie wykopów z przerzutem ziemi na odległość do 3 m i ubiciem warstwami co 15 cm w gruncie kategorii IV -89,6 m3,
  18. obrzeża betonowe o wymiarach 30x8 cm na podsypce piaskowej, z wypełnieniem spoin zaprawą cementową ? 120 m,
  19. obrzeża betonowe - dodatek za ustawienie obrzeży na łukach o promieniu l0 m ? 35 m,
  20. rozbiórka elementów konstrukcji betonowych niezbrojonych o grubości ponad 15 cm -kinet pod rurami - 4,08 m3,
  21. pomost drewniany nad wykopem dla ruchu pieszego ? 9 m2,
  22. wykonanie opaski betonowej o szerokości 50 cm grubości 15 cm i wierzchnią warstwą grubości 2 cm na podłożu gruntowym przy budynku - 10,8 m2,
  23. przygotowanie masy z betonu żwirowego B-20 - 2,7 m3,
  24. wywiezienie gruzu spryzmowanego samochodami samowyładowczymi na odległość do 1 km - 7,66 m3,
  25. wywiezienie gruzu spryzmowanego samochodami samowyładowczymi - na każdy następny 1 km ponad l km -docelowo 11 km (Krotność= 10) - 7,66 m3,
  26. opłata za składowanie gruzu na wysypisku - 7,66 m3.


III. Roboty dodatkowe niezbędne do prawidłowego wykonania prac dekarskich: pokrycie dachu-obróbki blacharskie z blachy powlekanej o szerokości ponad 25 cm - pokrycie i obróbki - 107,704 m2.


Całkowita wartość prac remontowych dla etapu II wynosi netto 121.961,04 zł, plus należny podatek VAT w wysokości 28.051,05 zł. Ogólna wartość prac dla etapu II wynosi 150.012,09 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Parafia ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji ww. zadania inwestycyjnego, realizowanego przy udziale środków finansowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza tego podatku. Parafia wskazała, że powyższe zadanie będzie wykorzystywane w sposób nieodpłatny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ realizacja zadania inwestycyjnego nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Parafia, jak wynika z treści wniosku, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika