Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na zakupie 48 (...)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na zakupie 48 sztuk autobusów, które zostaną oddane do używania na podstawie umowy dzierżawy miejskim spółkom komunalnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na zakupie 48 sztuk autobusów, które zostaną oddane do używania na podstawie umowy dzierżawy miejskim spółkom komunalnym ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na zakupie 48 sztuk autobusów, które zostaną oddane do używania na podstawie umowy dzierżawy miejskim spółkom komunalnym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W ramach prowadzonego przez Miasto projektu pn. ?Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta - Etap II?, dofinansowywanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013, Osi priorytetowej III Wojewódzkie Ośrodki Wzrostu, Działania 111.1 Systemy Miejskiego Transportu Zbiorowego, zakłada się m.in. realizację zadania polegającego na zakupie 48 sztuk taboru autobusowego (w tym 24 sztuk jednoczłonowych i 24 sztuk dwuczłonowych).

W ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Miasto dokonuje sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Wobec powyższego ? na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku o towarów i usług - istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług ze względu na związek inwestycji polegającej na zakupie ww. autobusów ze sprzedażą opodatkowaną dotyczącą sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

W odniesieniu do przedstawionego wyżej zadania pierwotnie zakładano przekazanie za wynagrodzeniem zakupionego taboru operatorowi wybranemu w drodze przetargu nieograniczonego. Jednakże obecnie Miasto rozważa możliwość przekazania nabytych pojazdów miejskim spółkom komunalnym w formie dzierżawy, przy czym czynsz dzierżawny zostanie ustalony na poziomie niższym niż stawka rynkowa i stanowić będzie równowartość kwoty wkładu własnego beneficjenta (ok. 23% wartości nabytego taboru), rozliczoną proporcjonalnie w okresie trwania umowy, tj. 10 lat.

Wnioskodawca zaznaczył, iż w stosunku do pierwotnych założeń, zmieniona zostaje jedynie forma przekazania taboru, natomiast związek inwestycji polegającej na zakupie autobusów z czynnościami opodatkowanymi w zakresie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej pozostaje bez zmian.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do zadania ?Zakup 48 sztuk taboru autobusowego (w tym 24 sztuk jednoczłonowych i 24 sztuk dwuczłonowych)? istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, przy założeniu przekazania zakupionego taboru w formie dzierżawy, przy czym czynsz dzierżawny zostanie ustalony na poziomie niższym niż stawka rynkowa...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem istnieje możliwość odzyskania podatku określonego w otrzymanych fakturach z tytułu nabycia przedmiotowego taboru ze względu na związek inwestycji polegającej na zakupie autobusów z czynnościami opodatkowanymi w zakresie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Ustalenie czynszu na poziomie niższym niż wartość rynkowa nabytego taboru nie ma wpływu na zakres prawa do odliczenia, czyli daje uprawnienie do odzyskania w pełnej wysokości podatku naliczonego przy dokonywaniu zakupu autobusów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.

odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Miasto realizuje zadanie polegające na zakupie 48 sztuk autobusów, które zostaną przekazane do używania miejskim spółkom komunalnym na podstawie umów dzierżawy. Czynsz dzierżawny zostanie ustalony na poziomie niższym niż stawka rynkowa i stanowić będzie równowartość kwoty wkładu własnego beneficjenta (ok. 23% wartości nabytego taboru), rozliczoną proporcjonalnie w okresie trwania umowy, tj. 10 lat.

W ocenie Urzędu, istnieje możliwość odliczenia podatku określonego w otrzymanych fakturach z tytułu nabycia przedmiotowych pojazdów ze względu na związek tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi w zakresie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Zauważyć należy, że udostępnienie przez Miasto nabytych autobusów miejskim spółkom komunalnym, za wynagrodzeniem w postaci czynszu dzierżawnego stanowić będzie odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze wskazany przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Miastu przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących nabycie taboru autobusowego, o ile poniesione w ramach realizowanego zadania wydatki związane będą ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej oraz oddaniem tych autobusów do używania - na podstawie umów dzierżawy - spółkom miejskim, pod warunkiem, że nie wystąpi żadna z okoliczności wyłączających to prawo, określonych w art. 88 ustawy.

Jednocześnie nadmienić należy, że żaden przepis ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależnia prawa do odliczenia od wysokości czynszu dzierżawnego ustalonej przez strony umowy.

Ponadto wskazuje się, że kwestię dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania ?Zakup 48 sztuk taboru autobusowego (w tym 24 sztuk jednoczłonowych i 24 sztuk dwuczłonowych)? przy założeniu przekazania zakupionego taboru w nieodpłatne użytkowanie miejskim spółkom komunalnym rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/423-695b/09/AW.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

ITPP2/443-695b/09/AW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika