Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku od towarów i usług?

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniach 12 października 2009 r. oraz 3 listopada 2009 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją programu OSI 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 12 października 2009 r. oraz w 3 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją programu OSI 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja będąca Lokalną Grupą Działania, w latach 2008-2015 będzie realizować program OSI 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (PROW). Jako instytucja pośrednicząca we wdrażaniu ww. programu, będzie ogłaszać nabory, m.in. dla osób fizycznych, prawnych, gmin, instytucji kultury (dla których organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego), organizacji pozarządowych o statusie organizacji pożytku publicznego, stowarzyszeń, fundacji i innych uprawnionych, zgodnie z wytycznymi PROW 2007-2013. Powyższe działania będą miały na celu poprawę jakości życia i większego zróżnicowania działalności gospodarczej.

Wnioskodawca będzie oceniać projekty ww. beneficjentów pod względem zgodności z celami i przedsięwzięciami Lokalnej Strategii Rozwoju. W związku z powyższymi działaniami nie będzie osiągał przychodów, gdyż realizacja programu nie jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dokonywane zakupy będą niezbędne do bieżącego funkcjonowania Fundacji, zarówno w zakresie realizowanego programu, jak i działalności wykonywanej odpłatnie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy wskazującego, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z realizacją programu przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 8 ust 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do treści art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 powołanego artykułu).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja w latach 2008-2015 będzie realizować program OSI 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. W jego ramach, będzie oceniać projekty beneficjentów pod względem zgodności z celami i przedsięwzięciami Lokalnej Strategii Rozwoju. W związku z powyższymi działaniami nie będzie osiągała przychodów, gdyż realizacja programu nie jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Dokonane zakupy będą wykorzystywane do prowadzenia bieżącej działalności związanej z realizacją projektów oraz z wykonywanej odpłatnie. W treści stanowiska Fundacja wskazała, ze jest czynnym podatnikiem, składającym deklaracje VAT-7.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro zakupione towary lub usługi będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności odpłatnych (czynności opodatkowanych), jaki i nieodpłatnych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim zakupy te będą związane z działalnością opodatkowaną (proporcjonalnie). W tym zakresie możliwe będzie również ubieganie się o zwrot podatku (w przypadku wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym), na podstawie art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ otrzymane środki na dofinansowanie realizacji projektu nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika