Podstawa opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania płyt.

Podstawa opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania płyt.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania płyt - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania płyt.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Filharmonia jest wydawcą płyt CD oraz DVD, które są przekazywane nieodpłatnie melomanom, w ramach promocji. Wydanie każdej płyty jest zawsze związane ze specjalną okazją lub wydarzeniem. Płyty są w większości finansowane ze środków Urzędu Marszałkowskiego lub Ministerstwa (?). Podatek od towarów i usług przy realizacji zadania był odliczany z uwagi na związek z działalnością opodatkowaną. Cena wytworzenia większości płyt znacznie przekracza wartość rynkową (cena nabycia nie występuje), np. płyta DVD ?Ś(?).? wydana w ramach promocji regionu i Filharmonii ? koszt wytworzenia 124,78 zł, płyta ?H (?)? (edukacyjna) ? koszt wytworzenia 49,18 zł. Wysokie ceny płyt wynikają ze stosunkowo niskich nakładów (500-1000 szt.). Stosowanie cen, gdzie koszt wytworzenia znacznie przewyższa ceny rynkowe wydawanych płyt, byłoby nieuzasadnione.

Filharmonia wydawane płyty opodatkowuje podatkiem 23% na podstawie faktury wewnętrznej wystawianej w momencie ich przekazania. Jako podstawę opodatkowania stosuje cenę rynkową netto, określoną przez 3-osobową komisję na podstawie cen podobnych płyt w różnych punktach sprzedaży.

Powyższe płyty przedstawiają wartość reklamową oraz dokumentalną dla Filharmonii, ponieważ rejestrują poszczególne wydarzenia muzyczne. Ich wartość na rynku płytowym jest mniejsza od wydawanych albumów płytowych nagrywanych w celach komercyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy stosowanie ceny rynkowej płyt przy wystawianiu faktury wewnętrznej dla dokumentowania czynności nieodpłatnego ich przekazania, w ramach promocji instytucji, jest prawidłowe?


Zdaniem Wnioskodawcy, stosowanie ceny rynkowej dla udokumentowania czynności nieodpłatnego przekazania płyt jest właściwe ponieważ odzwierciedla ona aktualną wartość towaru. Filharmonia wskazała, że ma to potwierdzenie w przepisach, gdzie mówi się o wartości towarów ?określone w momencie przekazania towarów?.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

W art. 7 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


W myśl zapisów ust. 2 tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle ust. 10 powołanego artykułu, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku gdy ma miejsce nieodpłatna dostawa towarów spełniająca warunki dla zrównania jej z dostawą odpłatną podlegającą opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie dostawy towaru, tj. w momencie jego przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru, lecz skorygowane na dzień, w którym dochodzi do jego nieodpłatnego przekazania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Filharmonia jest wydawcą płyt CD oraz DVD, które są przekazywane nieodpłatnie melomanom, w ramach promocji. Podatek od towarów i usług przy realizacji zadania był odliczany z uwagi na związek z działalnością opodatkowaną. Cena wytworzenia większości płyt znacznie przekracza wartość rynkową (cena nabycia nie występuje). Wysokie ceny płyt wynikają ze stosunkowo niskich nakładów (500-1000 szt.). Filharmonia wydawane płyty opodatkowuje podatkiem 23% na podstawie faktury wewnętrznej wystawianej w momencie ich przekazania. Jako podstawę opodatkowania stosuje cenę rynkową netto, określoną przez 3-osobową komisję na podstawie cen podobnych płyt w różnych punktach sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności nieodpłatnego przekazania ww. płyt jest ? zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy ? koszt wytworzenia tych towarów, określony w momencie ich dostawy. Wobec tego przyjęta przez Filharmonię metoda ustalenia podstawy opodatkowania darowizny w oparciu o cenę rynkową netto, określoną przez 3-osobową komisję na podstawie cen podobnych płyt w różnych punktach sprzedaży, nie odpowiada zasadom wskazanym w ustawie o podatku od towarów i usług, gdyż tak ustalona cena nie odzwierciedla faktycznego kosztu wytworzenia przekazywanych towarów. Tym samym stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika