Brak prawa do odliczenia podatku sygn: ITPP2/443-713/12/RS

Brak prawa do odliczenia podatku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu ?.. lipca 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku związanego z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu ?.. lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy z dnia 11 sierpnia 2010 r. o dofinansowanie projektu Wnioskodawca zrealizował w latach 2010-2011 inwestycję polegającą na modernizacji obiektów oraz uzupełnieniu sprzętu i wyposażenia obiektów do standardów wymaganych przy realizacji zajęć praktycznych w ośrodkach edukacji ekologicznej.

W ramach projektu Ośrodek Edukacji) przystosowany został do sezonowego prowadzenia zajęć terenowych, natomiast całoroczna Baza Dydaktyczna została przystosowana do prowadzenia zajęć dla osób niepełnosprawnych i turystów obcojęzycznych. Działania polegały na przeprowadzeniu kapitalnego remontu użytkowanego budynku, w tym m.in. wymieniono pokrycie dachu i stolarkę otworową, odnowiono podłogi i ściany oraz zaadaptowano pomieszczenie na magazyn pomocy dydaktycznych. W ramach projektu zakupiono sprzęt i wyposażenie niezbędne do właściwego funkcjonowania bazy edukacyjnej m.in. postery z informacjami o walorach przyrodniczych i tablice edukacyjne, eksponaty zwierząt i roślin oraz instalacje pokazowe zabiegów ochronnych parku, lupy binokularne, sprzęt nagłaśniający z emiterami ultradźwięków i odtwarzacze, przewodniki ?słuchowe" dla osób niewidomych i niedowidzących oraz obcojęzycznych, sprzęt komputerowy z rzutnikiem multimedialnym i kopiarką, sprzęt do pomiarów glebowych, cieczy i ciał stałych oraz pomiarów meteorologicznych, stoły, krzesła i szafy niezbędne do sal wykładowych i laboratoryjnych, wyposażenie placu dydaktycznego dla dzieci oraz towarzyszącej ścieżki dydaktycznej, wyposażenie zaplecza socjalnego oraz zorganizowano szkolenie dla nauczycieli prezentujące nowe możliwości dydaktyczne i nową ofertę zajęć.

W związku z tym, że projekt służy celom edukacyjnym, a czynności takie w momencie składania wniosku o dofinansowanie (2009 rok) były czynnościami zwolnionymi od podatku, podatek od towarów i usług był wydatkiem kwalifikowanym w projekcie. Koszt realizacji projektu wyniósł 705.939,83 zł, z czego 524.593,79 zł stanowiły koszty kwalifikowane, w tym VAT 89.191,97 zł. Projekt został zrealizowany przez Wnioskodawcę, będącego w czasie realizacji projektu, państwową jednostką budżetową. Środki finansowe na realizację projektu ujęte były w planie finansowym w budżecie krajowym w wysokości środków na współfinansowanie (15% wydatków kwalifikowanych), natomiast środki na finansowanie projektu (85% wydatków kwalifikowanych) ujęte były w budżecie środków europejskich a Park wykonywał jedynie zlecenia płatności. Środki na finansowanie projektu (środki europejskie) nie znajdowały się na rachunkach Wnioskodawcy, z wyjątkiem środków na składki na ubezpieczanie społeczne i podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z tym, że aktualnie działalność edukacyjna jest opodatkowana Wnioskodawca po rzeczowym zakończeniu projektu a przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych, w dniu 12 kwietnia 2012 r. poinformował o wątpliwościach dotyczących kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Od dnia 1 stycznia 2012 r. na mocy zmian wprowadzonych ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 224, poz. 1337) Wnioskodawca stał się państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Od ww. daty Park posługuje się nowym numerem NIP oraz REGON. Jest jednostką sektora finansów publicznych dotowaną w części z budżetu państwa. Ośrodek Edukacji czynny jest sezonowo w okresie od maja do 15-go września. Zajęcia edukacyjne na mocy zmian ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2010 r. są opodatkowane stawką podatku 23%. Z opłat za zajęcia przyrodnicze organizowane przez Wnioskodawcę zwolnione są zorganizowane grupy ze szkół z terenu Parku i otuliny. Pozostali uczestnicy zajęć ponoszą opłatę zgodnie z cennikiem opłat za wstęp do parku narodowego i jego udostępnianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy, posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z dokonanymi i rozliczonymi w latach 2010-2011 ze środków budżetu państwa (w części krajowych i europejskich) nakładami inwestycyjnymi dotyczącymi ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, sukcesja praw i obowiązków podatkowych występuje tylko w enumeratywnie wymienionych przypadkach w rozdziale 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Zmiana statusu państwowej jednostki budżetowej na status państwowej osoby prawnej nie spełnia żadnej z przesłanek powodującej przejęcie obowiązków podatkowych przekształconej państwowej jednostki budżetowej. W związku z tym, Wnioskodawcy posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji, ani prawo do zwrotu podatku albowiem inwestycja zrealizowana i rozliczona została ze środków budżetu państwa przez państwową jednostkę budżetową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) uregulowane zostały prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, t.j. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


Stosownie do postanowień art. 93a § 1 tej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z § 2 powyższego artykułu, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;

  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Na podstawie art. 93b ww. ustawy, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. Na gruncie prawa podatkowego występuje pochodne nabycie praw, kiedy następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego. Przy czym należy zaznaczyć, że regulacje dotyczące następstw prawnych w prawie podatkowym dotyczą wyłącznie podmiotów wymienionych w wyżej cytowanych przepisach Ordynacji podatkowej.

Wskazać należy, iż w myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w związku z tym, iż Wnioskodawca jako państwowa osoba prawna powstała z przekształcenia państwowej jednostki budżetowej, która nie została wymieniona w art. 93a § 1 oraz w art. 93b ustawy Ordynacji podatkowej, nie znajdą zastosowania w przedmiotowej sprawie przepisy rozdziału 14 ww. ustawy, dotyczące sukcesji praw i obowiązków. Zatem Wnioskodawca jako państwowa osoba prawna (działająca od stycznia 2012 r.) nie będąc sukcesorem praw i obowiązków podmiotu przekształconego, tj. państwowej jednostki budżetowej, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w latach 2010-2011 przy nabyciu towarów i usług związanego z przedmiotowym projektem przez ww. jednostkę budżetową. W konsekwencji nie ma również prawa do otrzymania zwrotu tego podatku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika