Nie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją operacji.

Nie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 27 czerwca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pn. ?Remont byłego budynku szkoły z przeznaczeniem na świetlicę wiejską oraz zakup wyposażenia wraz z zagospodarowaniem terenu w miejscowości K. S? - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pn. ?Remont byłego budynku szkoły z przeznaczeniem na świetlicę wiejską oraz zakup wyposażenia wraz z zagospodarowaniem terenu w miejscowości K. S.?.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 12 listopada 2007 r. Od dnia 22 października 2009 r. posiada status organizacji pożytku publicznego. Celem Stowarzyszenia jest wszechstronne działanie na rzecz rozwoju edukacyjnego oraz kulturalnego społeczności lokalnych i regionalnych według zasady samorządności, jak również promowanie zdrowego stylu życia i działań ekologicznych, dbanie o ochronę i promocję zdrowia, promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, pomoc społeczną, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, przeciwdziałanie patologiom społecznym, ochronę dóbr kultury i tradycji oraz działanie na rzecz integracji europejskiej i współpracy między społeczeństwami. Jest organizacją wspierającą przedsiębiorczość oraz lokalny rozwój społeczno-ekonomiczny. Celem Stowarzyszenia nie jest generowanie dochodów i maksymalizacja zysku, lecz zaspokajanie potrzeb, inicjowanie zmian i transformacji społecznych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest ?płatnikiem? podatku od towarów i usług i nie ma możliwości odzyskania tego podatku.


W związku z przyznaniem dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Urząd Marszałkowski, na realizację operacji pn. ?Remont byłego budynku szkoły z przeznaczeniem na świetlicę wiejską oraz zakup wyposażenia wraz z zagospodarowaniem terenu w miejscowości K. S.? na podstawie umowy o przyznanie pomocy w ramach działania ?Odnowa i rozwój wsi? objętego PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszenie oświadcza, iż realizując powyższą operację, nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie operacji. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych podatek od towarów i usług. Umowa o przyznanie pomocy została zawarta w dniu 21 marca 2012 r. pomiędzy Stowarzyszeniem a Urzędem Marszałkowskim. W ramach operacji dokona się następujących zakupów, w związku z którymi Stowarzyszenie występuje o uznanie podatku od towarów i usług, jako koszt kwalifikowalny:


  1. Koszty inwestycyjne:


  • remont byłego budynku szkoły z przeznaczeniem na świetlicę wiejską (naprawa elewacji, stolarki okiennej, wymiana drzwi zewnętrznych, wymiana stolarki wewnętrznej, naprawa stropu nad pierwszą kondygnacją budynku, drobne naprawy dachu i impregnacja więźby dachowej, wymiana podłóg, naprawa tynków i malowanie wewnętrzne, adaptacja pomieszczeń sanitarnych do obowiązujących standardów, roboty elektryczne),
  • zagospodarowanie terenu wokół budynku (wymiana bramy i furtki, wymiana utwardzenia terenu wokół budynku, naprawa ogrodzenia),
  • wyposażenie świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem (zakup gier planszowych, wyposażenia sportowego, mebli i sprzętu elektronicznego).


2. Koszty ogólne (kosztorysy, mapy sytuacyjne, plany, przekroje, inwentaryzacja, plany odnowy miejscowości, inne opracowania techniczne, nadzór inwestorski).

Stowarzyszenie nie jest ?płatnikiem? podatku od towarów i usług i nie ma możliwości jego odzyskania. Tym samym dokonywane zakupy w ramach przedmiotowej operacji, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc ?płatnikiem? podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania tego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie nie prowadzące działalności gospodarczej i nie będące czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje projekt polegający na remoncie budynku szkoły z przeznaczeniem na świetlicę wiejską oraz zagospodarowaniu terenu wokół budynku i wyposażeniu. Dokonane zakupy w ramach ww. operacji nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika